Meer gezondheidskeuringen bij het afhalen of verlengen van een rijbewijs kunnen de druk op de gezondheidszorg doen toenemen. Dat vreest minister van Infrastructuur Mark Harbers. EU-transportministers spraken maandag in een raadsvergadering over nieuwe regels voor rijbewijzen.
De Europese Commissie en de Raad willen meer gezondheidschecks om de weg veiliger te maken. Harbers vindt het Nederlandse systeem waarbij mensen zelf een gezondheidsverklaring invullen wanneer ze hun rijbewijs voor de eerste keer ophalen, en een medische keuring op 75-jarige leeftijd goed genoeg.
Regels herzien
De Europese Commissie wil het aantal verkeersdoden doen afnemen. De Commissie boog zich daarom over een rijbewijsrichtlijn uit 2006. Die moet vernieuwd worden. Zo moeten jongeren eerder leren auto rijden, wil de Commissie meer gezondheidschecks en zou iemand met een rijbewijs B (nodig om auto te rijden) ook zwaardere elektrische voertuigen zoals bestelbusjes mogen gebruiken. Het zou een heleboel verschillende regels in Europa gelijktrekken.
Nederland kan zich vinden in een aantal nieuwe maatregelen. De Europese Commissie wil bijvoorbeeld dat jongeren vanaf 17 jaar al door de hele EU onder begeleiding kunnen rijden. Dat kan in Nederland al. Ook het besturen van zwaardere voertuigen met een rijbewijs B is al mogelijk, op voorwaarde dat het om een elektrisch voertuig gaat. Ook dit is nu een voorstel van de Commissie. Maar wat de Commissie voorstelt over de medische keuring, daarover heeft Harbers twijfels.
Om de tien jaar
Afhalers van een rijbewijs moeten in Nederland zelf een gezondheidsverklaring invullen. Dat gebeurt één keer. Pas na je 75e moet een arts weer een medische keuring uitvoeren. Het huidige Nederlandse beleid noemt Harbers ‘risico gestuurd’. Dat betekent: enkel bij gezondheidsrisico’s door ouderdom is zo’n medische keuring of gezondheidsverklaring nodig. Dat beperkt de druk op de gezondheidszorg, zegt hij. Het betekent immers minder afspraken met dokters.
De Commissie wil nu dat bij iedere verlenging van het rijbewijs – dus om te tien jaar – een gezondheidsverklaring ingevuld wordt. Ook de EU-transportministers willen een medische keuring door een arts of gezondheidsverklaring bij elke verlenging van het rijbewijs. Landen bepalen zelf welke maatregel ze nemen. Maar Harbers vindt om de tien jaar sowieso te vaak.
Onderhandelingen
Het is nu aan de Raad (de EU-instelling die de lidstaten vertegenwoordigt) en het Europees Parlement om te gaan onderhandelen over de nieuwe regels. Harbers blijft inzetten op het Nederlandse systeem. “Daar is ruimte voor”, zegt hij. Toch durft hij niks te beloven. Wanneer regels op Europees niveau gelijkgetrokken worden, is er kans dat je moet inleveren, benadrukt de minister.
Meer over het Europese besluitvormingsproces lees je hier.