Nederland wil meer laadpalen in Europa

Er moeten veel meer laadpalen in Europa komen. Dat vindt het kabinet. Het wordt tijd voor een Europees actieprogramma. Het kabinet vreest dat wanneer niet meer oplaadpunten voor elektrische auto’s worden aangelegd, het vertrouwen van consumenten afneemt, omdat niemand een auto gaat rijden waar geen brandstof voor is.

De Europese transportministers bespreken vandaag elektrisch rijden, ofwel e-mobiliteit, en de vele voorstellen die daarover in de klimaatplannen ‘Fit for 55’ van Frans Timmermans en de Europese Commissie staan. Nederland is trouwens de beste leerling van de klas met bijna 80.000 laadpalen.

Naast Nederland hebben slechts drie andere Europese landen meer dan tien laadpalen per honderd kilometer. Dat zijn Luxemburg, Duitsland en Portugal. Maar bijvoorbeeld Polen, dat 8 keer zo groot is als Nederland, heeft slechts één oplaadpunt voor elke 250 kilometer. En ook automobilisten uit Griekenland, Litouwen en Roemenië moeten nog steeds 200 kilometer of verder rijden om een laadpaal te vinden. 

Aan het werk

Bedrijven investeren steeds meer in laadpalen. Steeds meer nieuwe bedrijven gaan naar de beurs om geld op te halen voor de ontwikkeling ervan. De Europese ministers overleggen deze week in Slovenië of een Europees actieplan echt nodig is. Daarna gaat de Europese Commissie aan het werk en komen er dit najaar, waarschijnlijk in november, nieuwe voorstellen.