Kabinet krijgt boze brief van Brussel: NS te veel voorgetrokken

1 min. leestijd

Nederland had NS niet zomaar de belangrijkste treinnetwerken mogen geven. De Europese Commissie geeft Nederland twee maanden de tijd om uit te leggen waarom zij de bezwaren van de Commissie hebben genegeerd.

Vorig jaar heeft het kabinet besloten om het hoofdrailnet weer aan de NS te geven. Het hoofdrailnet omvat de belangrijkste spoorwegen, met name in de Randstad. Dit besluit kwam onderhands, er werd niet serieus gekeken of andere treinvervoerders, zoals Arriva of Keolis, geschikter zijn. De Europese Commissie heeft het kabinet toen al een waarschuwingsbrief gestuurd. Het kabinet had namelijk op zijn minst een serieuze marktanalyse moeten maken en meer concurrentie op het spoor overwegen.

Het standpunt van het kabinet is dat ons spoornet druk is, en dat meer treinvervoerders alleen maar zorgen voor meer vertragingen en vaker overstappen. Iets wat breed wordt gedragen in de Tweede Kamer. Het Nederlandse spoornetwerk is overigens ook het drukste spoornet van de EU.

Als Nederland binnen de twee maanden geen goed antwoord geeft aan de Commissie, kunnen er boetes of dwangsommen volgen.

Abonneer je nu op de nieuwsbrief Mobiliteit

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie