De speciale commissie van het Europees Parlement die onderzoek doet naar diertransporten bezocht afgelopen donderdag Schiphol. De commissie keek kritisch naar het vervoer van eendagskuikens vanaf de Amsterdamse luchthaven en wil meer duidelijkheid in de regels van de Europese Unie. Eerder was de commissie al in Bulgarije en binnenkort staat Denemarken op het programma.
Schiphol vervoert per dag 60.000 eendagskuikens, zo’n drieëntwintig miljoen per jaar. Volgens de Nederlandse Anja Hazekamp (PvdD), ondervoorzitter van de commissie, wilden de Europarlementariërs met eigen ogen zien hoe het vervoer van dieren via de lucht is geregeld.
De parlementariërs begonnen de dag met een introductie van de Nederlandse Voedsel-, en Waren Autoriteit en kregen daarna een rondleiding door het Dierenhotel op Schiphol. “Je zou kunnen zeggen dat we niet zo veel dieren hebben gezien, maar er stonden wel 54.000 eendagskuikens te wachten op transport,” zegt Hazekamp.
De commissie is opgezet om vooral onderzoek te doen naar wat er misgaat in het dierentransport en hoe dat voorkomen kan worden. Wat er goed gaat, volgens Hazekamp, is dat Schiphol haar best doet om de dieren comfortabel te vervoeren.
Maar wat er misgaat, en wat Schiphol zelf ook al aangaf tijdens het bezoek van de commissie, is dat er veel onduidelijk is met betrekking tot de regels en handhaving van dierentransporten. De luchthaven vraagt daarom om een betere afstemming tussen de verschillende regels die er gelden. Hazekamp is het daarmee eens. Meer duidelijkheid in de Europese regels is gewenst.
Vertraging en vergeten kuikens
Een concreet voorbeeld hiervan is de duur van de vlucht die soms in strijd is met wanneer de dieren eten moeten krijgen, vertelt Hazekamp. “Stel je voor, je hebt een vlucht van tien uur, maar de Europese regels stellen dat je elke negen uur een dier moet voeden, dan heb je een probleem en kan je dus op zo’n vlucht niet de regels handhaven,” zegt Hazekamp. Er moeten oplossingen voor die specifieke situaties komen. De aanbevelingen van de commissie zullen ook die kant op gaan.
Ook de invloed van vertraging op het transport is een belangrijk punt. Hazekamp vertelt dat er situaties zijn geweest waarbij de kuikens onderweg overleden waren, zoals in 2014 op een vertraagde vlucht vanuit Canada naar Duitsland, met een tussenstop in Nederland. Daarnaast vertelt Hazekamp dat de kuikens wel eens vergeten worden op transport, zoals in Madrid is gebeurd in 2020.
Het gaat om grote aantallen dieren die je dan verliest zegt Hazekamp, maar deze misstanden zijn niet altijd te voorkomen: “Je zou je moeten afvragen of je deze transporten überhaupt wil, als je niet kunt handhaven en niet kunt ingrijpen op het moment dat een vliegtuig vertraging heeft.”
Hazekamp wil ook kijken naar transporteurs en landen die keer op keer in de fout gaan. “Misschien een zwarte lijst? Dat je als luchtvaartmaatschappij of als land kan zeggen ‘ik doe geen zaken’.”
Ook Schiphol heeft hier over nagedacht, maar vraagt om meer duidelijkheid over hoe dit internationaal en Europees geregeld kan worden.
Wereldreis
Voor Hazekamp blijft daarom vooral de vraag waarom al deze eendagskuikens worden vervoerd. “Ze vliegen dag in dag uit de hele wereld over. Je zou je moeten afvragen in hoeverre gaan we daar nog mee door en waarom?”
Schiphol gaf tijdens het bezoek aan, dat het genetische variatie om ziekten te voorkomen een van de redenen is voor het gereis van de kuikens. Maar ook klimaatomstandigheden en het ontbreken van industrie om leghennen en vleeskuikens te verwerken werden als redenen genoemd.
Volgens Hazekamp zijn dat geen valide argumenten. Sterker nog, Hazekamp is van mening dat als het klimaat niet goed genoeg is om bepaalde dieren te houden, dan moet je zeker geen dieren daar naartoe sturen. “Het kan ook op een andere manieren, bijvoorbeeld de eieren vervoeren in plaats van de kuikens,” zegt Hazekamp.