Wa(a)lhalla van Europees toerisme: Nijmegen achtste ‘beste bestemming van Europa’

3 min. leestijd
Stadseiland Nijmegen in de zomer - foto van gemeente Nijmegen
Nijmegen, zicht op de stad en de Nevengeul op een warme dag in de zomer. Foto: Gemeente Nijmegen/ Flip Franssen

Nijmegen is vandaag op de 8e plek geëindigd bij de ‘European Best Destinations Award 2022’. De Waalstad hoorde als enige Nederlandse stad bij de laatste 10 bestemmingen die kans maakten op de prijs. In de eerste ronde waren er 20 nominaties, maar Nijmegen was samen met 9 andere Europese steden door naar de tweede ronde.

Een bruisend studentenleven, ruim aanbod aan unieke winkels en stadsstrandjes aan de Waal. Dit én het niveau van duurzaamheid maakt Nijmegen tot het walhalla voor toeristen in Europa, stelt Europeanbestdestinations.com. Onze verslaggever en tevens Nijmegenaar licht toe waarom de stad genomineerd is voor de ‘European Best Destinations Award 2022’.

Old city, young vibe

Genomineerde bestemmingen zijn geselecteerd op basis van hun cultureel en toeristisch aanbod, kwaliteit van leven en duurzaamheid van het toerisme. ‘‘Nijmegen is een goede kandidaat voor de prijs’’ zegt Monique Esselbrugge. Zij is als wethouder in de gemeente Nijmegen verantwoordelijk voor economie, binnenstad, toerisme en citymarketing. ‘‘Nijmegen is een bruisende jonge stad. Amerikanen die hier op vakantie waren beschreven de oudste stad van Nederland als ‘‘old city, young vibe’’. Dat is onze toerismeslogan geworden.’’

Nijmegen is ook goed op weg qua duurzaamheid. In september 2021 raadde The Times Nijmegen aan als één van twaalf duurzame vakantiebestemmingen. De studentenstad aan de Waal won in 2019 de Green Destinations Gold Award en in 2018 de prijs voor ‘European Green Capital’. Voor die prijs werd gekeken naar criteria zoals het aantal kilometers fietspaden, de hoeveelheid groene ruimten per inwoner, aanwezigheid van uitstootvrij openbaar vervoer, lucht- en waterkwaliteit, het gebruik van auto’s in de stad en algehele kwaliteit van leven.

Duurzame hotspots

Wethouder Esselbrugge geeft een paar goede tips voor groene vakantiegangers: ‘‘Nijmeegs restaurant De Nieuwe Winkel kreeg vorig jaar een Michelinster en daarna ook de eerste groene Michelinster. Ook hebben we Guesthouse Vertoef met 100% groene stroom, duurzaam bedlinnen, gerecyclede fietsen en regionale producten.’’

Volgens Shirley Nieuwland, promovenda op duurzaam stedelijk toerisme aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, is het een goede zaak als een stad niet alleen duurzaam toerisme krijgt, maar ook voor bewoners zelf duurzaam wordt. ”Niet alleen ecologische duurzaamheid is belangrijk maar ook sociale duurzaamheid. Is er genoeg ruimte om extra toerisme op te vangen? Wat vinden lokale bewoners ervan? Die moeten er ook van kunnen profiteren.”

Volgens wethouder Esselbrugge komt het enthousiasme voor duurzaamheid vanuit de Nijmeegse bewoners en ondernemers zelf. ‘‘Zij komen met initiatieven en vragen de gemeente om hulp bij het verduurzamen. Dat doen wij graag. We zijn bezig met een project voor het gescheiden ophalen van bedrijfsafval en ook een stimuleringsplan voor meer groene ruimtes in de binnenstad. Ook willen we de Nijmeegse Vierdaagse vergroenen met onder andere duurzame drinkbekers.’’ Voor de verduurzaming van de binnenstad worden onder andere EU-subsidies ingezet.

Europese toerisme-trofee

De organisatie achter de European Best Destination Award is gelinkt aan de Europese Commissie en wil met de prijs duurzame toerismebestemmingen in Europa in het zonnetje zetten. Nijmegen nam het op tegen toerisme-titanen zoals Rome, Athene en Istanbul, maar ook minder bekende bestemmingen zoals Amiens (Frankrijk), Oradea (Roemenië) en Lahti (Finland) hoorden bij de genomineerden. Vandaag om 17:00 uur werd de winnaar bekendgemaakt: de Sloveense hoofdstad Ljubljana.

Volgens de organisatie van de prijs kan de winnende bestemming gedurende heel 2022 honderden nieuwsartikelen aan gratis publiciteit verwachten, met aandacht in onder andere Forbes, Condé Nast, Lonely Planet, TripAdvisor en wereldwijde kranten. De geschatte waarde van deze media-aandacht is 10 miljoen euro. Ook kan de winnende bestemming een groei van ruim 15% verwachten in het aantal bezoekende toeristen.