Rijwereld plaatst kanttekeningen bij Europese rijbewijsplannen

De Europese Commissie wil dit jaar nog nieuwe regels rondom rijbewijzen invoeren. Het moet makkelijker en veiliger worden om in alle lidstaten te kunnen rijden. Een goed idee, vinden de brancheorganisaties, maar er zijn wel punten van aandacht.

3 min. leestijd
(Bron foto: iStock)

Op 1 maart kwam de Europese Commissie met een voorstel om de regels te moderniseren en harmoniseren op het gebied van rijbewijzen. Er moet bijvoorbeeld een digitaal rijbewijs komen, naast het fysieke pasje, wat in heel Europa geldig wordt.

De nieuwe plannen hebben naar verwachting van het CBR “bijna geen effect op de verkeersveiligheid in Nederland.” Dat komt omdat Nederland “voorop loopt” en veel van de plannen al min of meer toepast.

Proeftijd

Een van de plannen is bijvoorbeeld dat beginnende bestuurders een proeftijd hebben van twee jaar, waarin ze niet mogen rijden met alcohol op. Nederland kent al een beginnersrijbewijs waarbij een alcohollimiet van 0,2 geldt voor vijf jaar.

De problemen zitten voornamelijk in de uitwerking van de plannen. Bij de invoering van het digitale rijbewijs moeten er zekerheden komen op het gebied van privacy en fraudebestendigheid stelt de ANWB. Of het een identificatiebewijs wordt, zoals in Nederland, is aan de lidstaten zelf.

Administratieve rompslomp

Enkele plannen van de Europese Commissie zijn ook disproportioneel en kunnen leiden tot administratieve lompslomp, waarschuwt het CBR, de organisatie die gaat over het uitgeven van rijbewijzen. Met name de gezondheidsverklaring bij de verlenging van het rijbewijs vinden ze “onnodig”.

In de plannen staat dat bij elke verlenging van het rijbewijs de bestuurder zelf moet aangeven of hij gezond is. Wanneer hierin een punt van aandacht naar voren komt, moet er een medische keuring komen. Dit zorgt voor een grote druk op de gezondheidszorg en levert geen grotere verkeersveiligheid op, met name op jonge leeftijd.

Het CBR hekelt ook de verplichte oogmeting van een examenkandidaat. In de plannen zou elke examenkandidaat voor het behalen van zijn rijbewijs een goedkeuring moeten hebben van een arts dat hij goed genoeg kan zien. Een beperking van het gezichtsveld komt op jonge leeftijd niet vaak voor. Het CBR vindt de financiële- en regeldruk daarom niet opwegen tegen de opbrengsten.  

Geldigheidsduur

Tot slot is er ook kritiek op de verlenging van de geldigheidsduur van het rijbewijs. In Nederland moet je na tien jaar je rijbewijs verlengen. In de nieuwe plannen wordt dat vijftien jaar. Dat geeft problemen bij identificatie van personen. Na vijftien jaar is iemand meer veranderd dan na tien jaar, waardoor hij moeilijker herkend kan worden.

Ook is de verlenging met vijf jaar een probleem bij oudere bestuurders, stelt het CBR. Wanneer je ouder dan 75 bent, moet je om de vijf jaar je rijbewijs verlengen. In de nieuwe plannen wordt deze grens verlaagd naar 70. Alleen als je net daarvoor je rijbewijs hebt verlengd, is deze nog vijftien jaar geldig. Het kan dus zijn dat je pas op je 84e weer je rijbewijs moet verlengen.

Mooi idee
Eerste reacties
Strak plan
Schiettent
Chefsache
Nieuwe wet

Alle mobiliteitsnieuws maandelijks op een rijtje? Abonneer je op onze nieuwsbrief Mobiliteit

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie