Nieuwe Europese regels voor veiligere wegen

Tegen 2050 wil de Europese Commissie geen doden meer zien op Europese wegen. Nieuwe regels voor het behalen van je rijbewijs en de handhaving moeten daarbij helpen.

2 min. leestijd
(Bron foto: iStock)

Nieuwe regels moeten de veiligheid op de weg gaan verbeteren. De Europese Commissie kwam woensdag met een voorstel om de regels rond rijbewijzen in de EU te moderniseren.

In 2022 kwamen meer dan 20.000 mensen om het leven op wegen binnen de Europese Unie. De meeste slachtoffers waren voetgangers, fietsers, motorrijders en gebruikers van steps. De nieuwe regels moeten bijdragen aan de ‘Vision Zero‘. Dat beoogt in 2050 geen doden meer te hebben op Europese wegen. Ook moet het voorstel het personeelstekort in de transportsector aanpakken.

Nultolerantie

Om de verkeersveiligheid te verhogen moeten bestuurders volgens de Europese Commissie tijdens hun rijopleiding al beter om leren gaan met kwetsbare weggebruikers. Ook moet een nultolerantie voor rijden onder invloed tot twee jaar na het behalen van het rijbewijs hieraan bijdragen.

Om de erkenning van rijbewijzen tussen EU-landen te vereenvoudigen, wil de Europese Commissie een digitaal rijbewijs invoeren. Een rijbewijs vervangen, vernieuwen of inwisselen, moet met een online procedure makkelijker worden. Het rijbewijs zou zo via de telefoon of andere apparaten getoond kunnen worden. Mensen die liever toch een fysiek rijbewijs bij zich hebben, hoeven zich geen zorgen te maken. Die optie moet namelijk gewoon blijven bestaan.

Risicovoller

Overtreders in andere landen vervolgen, is op dit moment vaak moeilijk. Zo’n veertig procent van overtredingen in een ander EU-land worden niet bestraft. Met dit voorstel van de Europese Commissie moeten politiediensten toegang krijgen tot het nationale rijbewijsregisters. Als Nederlander in België te hard rijden, wordt door het voorstel dus risicovoller.

Daarnaast wordt het mogelijk om een bestuurder een rijverbod in de hele EU op te leggen. Het kan nu nog wel eens voorkomen dat een bestuurder in één EU-lidstaat niet meer mag rijden, maar dat in andere lidstaten wel nog gewoon kan doen.

Voordat het voorstel werkelijkheid wordt, moet het eerst nog langs het Europees Parlement en de EU-lidstaten.

Wil je op de hoogte blijven van de laatste Nederlandse en Europese ontwikkelingen op het vlak van mobiliteit? Abonneer je op onze maandelijkse nieuwsbrief

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie