Nederlandse provincies bundelen krachten om ‘s werelds grootste waterstofhub te worden

Zes Nederlandse provincies slaan de handen ineen op het gebied van waterstof. Zo willen zij uitgroeien tot één van de eerste ‘waterstofhubs’ wereldwijd, schrijven ze in een gezamenlijk plan.

3 min. leestijd

Europa wil in 2050 klimaatneutraal zijn, daarvoor moet ook de energiesector op de schop. Vorig jaar kwam de Europese Commissie daarom met het RePowerEU-plan, dat naast vergroening van de sector ook moet zorgen voor minder afhankelijkheid van Russisch gas.

Onderdeel van RePowerEU is dat de productie van duurzame waterstof flink omhoog moet. De Commissie denkt hiervoor drie grote “waterstofcorridors” nodig te hebben, die de omliggende gebieden kunnen voorzien van duurzame energie. Eén hiervan moet komen te liggen in de Noordzee.

Groene hub Nederland

En dat plan zien veel Nederlandse provincies wel zitten. Maar in plaats met elkaar te strijden om wie deze ‘hotspot’ mag huisvesten – wat eerder gebeurde met een (overigens niet-bestaande) waterstofbank – wordt er nu samengewerkt.

De provincies Zeeland, Noord-Holland, Zuid-Holland, Friesland, Drenthe en Groningen hebben besloten om dit keer samen de strijd aan te gaan om de huisvesting van de Noordzeecorridor. Dit zou van Nederland namelijk in één klap van de grootste waterstofhubs ter wereld maken. Goed voor het klimaat én de economie, zo is de gedachte.

En de provincies hebben ook wel wat in huis, schrijven ze in een gezamenlijk plan aan de Commissie en het Europees Parlement. “De Nederlandse regio’s beschikken over krachtige instrumenten om de lokale waterstofmarkten op gang te brengen. Zo heeft elk van onze regio’s heeft een ambitieuze waterstofstrategie.” aldus de provincies. Ook beschikken ze over een “unieke locatie” die het transport en opslag van waterstof ten goede komt vanwege de vele havens en het diepe zeewater vlak langs de kust.

Kaart van Nederland als mogelijke toekomstige waterstofhub. Bron: Provincie Zeeland.

Beauty and the brains

En dat is nog niet alles, stellen ze. Ook is al helemaal uitgekiend hoe de hele keten, van productie tot transport, in Nederland op te bouwen is. Als het plan uitgevoerd wordt, zou het in 2030 zo’n 12.000 kilometer aan waterstofpijpleidingen kunnen omvatten, waarvan een groot deel oude aardgaspijpleidingen.

“Er is al veel bestaande infrastructuur. Ook zijn er goede netwerken aanwezig waarin overheden, bedrijven en kennisinstituten samenwerken.” volgens de provincies. “Daarnaast zijn er voldoende opgeleide werknemers en instellingen die bereid zijn hierin te investeren.”

Zeeland voorop

Maar om dit voor elkaar te krijgen, kunnen de provincies niet zonder hulp uit Europa. Nu die op Europees niveau wordt uitgerold, grijpen zij dus hun kans. Zeeland trekt hierbij de kar, zo lijkt het. Zo werd het gezamenlijke plan overhandigd aan aanwezige Europarlementariërs tijdens een “Zeeuwse zomerborrel” in Brussel.  

De motivatie lijkt dat het voor de provincie Zeeland van groot belang is de industrie draaiende te houden. Als een van de dunst bevolkte provincies van Nederland (samen met Friesland) heeft Zeeland te maken met leegloop. Een succesvolle waterstoftransitie kan de regio de groene ‘boost’ geven die zij nodig heeft, ook op sociaal gebied.