Onafhankelijk Europarlementariër Rob Roos heeft een klacht ingediend bij de Europese Ombudsvrouw, schrijft Brussels Playbook. Volgens Roos reageert de Europese Commissie veel te laat op vragen van Europarlementariërs. Roos en zijn team hebben vastgesteld dat wel 95 procent van de parlementaire vragen die sinds 2019 zijn gesteld, te laat werden beantwoord door de Commissie. “Het feit dat de antwoorden van de Commissie te laat komen en van slechte kwaliteit zijn, is een probleem voor het werk van het Europees Parlement”, aldus Roos in een brief die hij aan de Ombudsvrouw heeft geschreven.
Het team van Rob Roos heeft zo’n 23.000 parlementaire vragen geanalyseerd. De vragen werden door de Commissie met gemiddeld 40 dagen vertraging beantwoord. De Commissie moet vragen met prioriteit binnen drie weken beantwoorden en andere vragen binnen zes weken. In zijn brief aan de Ombudsvrouw benoemt hij ook een eigen ervaring. In 2022 heeft Roos vragen met prioriteit gesteld aan de Commissie. Roos wilde meer weten over de omgang van de Commissie met de verdwenen sms’jes tussen Commissievoorzitter Von der Leyen en de baas van vaccinfabrikant Pfizer. Pas zeven maanden later kreeg hij hierop een reactie.