De Europese Commissie doelt hiermee vooral op beweringen van luchtvaartmaatschappijen dat de door een vlucht veroorzaakte CO2-uitstoot “kan worden gecompenseerd door klimaatprojecten of door het gebruik van duurzame brandstoffen”. Bij het kopen van een vliegticket krijgen consumenten vaak de optie hieraan bij te dragen door extra te betalen.
Verder wordt de term ‘duurzame brandstoffen’ regelmatig niet onderbouwd. Het blijft daardoor onduidelijk wat het klimaatvoordeel precies inhoudt. Ook de claims over CO2-uitstoot van een specifieke vlucht blijven vaak in het luchtledige hangen.
Valse praktijken
Brussel is bezorgd dat dit soort praktijken misleidend zijn. In dat geval zouden luchtvaartmaatschappijen de wetgeving over oneerlijke handelspraktijken overtreden. De twintig schuldigen hebben daarom een brief ontvangen van zowel de Commissie als de nationale consumentenwaakhonden waarin zij op de vingers worden getikt.
Abonneer je nu op de nieuwsbrief Klimaat & Energie
De bedrijven hebben nu een krappe maand om te reageren. Als ze dat nalaten of hieraan onvoldoende gehoor geven, kunnen de nationale waakhonden besluiten verdere maatregelen te nemen. “Waaronder ook sancties”, zo schrijft de Commissie.
In Nederland is dat de onafhankelijke Autoriteit Consument & Markt. “Bedrijven moeten eerlijk en duidelijk zijn in hun communicatie over hun duurzaamheidsinspanningen,” zegt bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh. “Vliegen is en blijft een vervuilende manier van vervoer. Vandaar dat wij de luchtvaartmaatschappijen oproepen te stoppen met hun misleidende duurzaamheidsclaims.”
KLM
Het is niet bekend om welke luchtvaartmaatschappijen het gaat, maar frappant is dat KLM recent al door de Nederlandse rechter terechtgewezen is voor soortgelijke claims. Volgens de rechtbank van Amsterdam heeft KLM klanten misleid met vage milieuclaims en een te rooskleurig beeld geschetst van de duurzame luchtvaart.
De greenwashing-zaak werd aangespannen door de campagnegroep Fossielvrij. Verschillende claims die KLM maakte over haar milieuambities werden als misleidend beschouwd omdat ze te vaag waren. Deze omvatten beweringen dat de luchtvaartmaatschappij op weg is naar een “duurzamere” toekomst. Ook de mogelijkheid om de uitstoot van een vlucht te compenseren door het betalen voor het aanplanten van bomen werd veroordeeld.