Belgische ministers presenteren EU-plannen voor cultuur: ‘Let op AI en influencers’

Als voorzitter van de EU kan België het Europees beleid naar zijn hand zetten. Op het gebied van cultuur en media is er genoeg te doen. Belgische ministers presenteerden vandaag hun prioriteiten. Denk aan kunstmatige intelligentie en toon influencers hun verantwoordelijkheid, luidt de boodschap.

2 min. leestijd
(Bron foto: Europees Parlement)

Sinds 1 januari is onze zuiderbuur België EU-voorzittend land. Dat betekent dat de Belgische regering haar stempel kan drukken op wat er het komende jaar op de agenda staat. De Belgische minister van Cultuur Jan Jambon en minister van Onderwijs Benjamin Dalle presenteerden donderdag hun plannen in het Europees Parlement. Deze plannen richten zich op de digitalisering en influencers.

Kunstmatige intelligentie

De culturele sector heeft het zwaar te verduren gehad, aldus Jambon. Door de coronacrisis moesten theaters sluiten, daarna kwam de oorlog in Oekraïne en daarop volgde de energiecrisis. Het leven is duur geworden en cultuur koopt men nu eenmaal pas nadat er geld uitgegeven is aan een boterham. En bij die bedreigingen voor de sector, komt nu ook nog kunstmatige intelligentie (AI).

Hoewel artiesten en kunstenaars zich bedreigd voelen door AI, omdat er tal van programma’s zijn die razendsnel afbeeldingen produceren, zijn er ook kansen. Jambon ziet een toekomst van AI die hand in hand gaat met de culturele sector. Niet alleen kan men AI inzetten om meer mensen te bereiken, maar ook kan AI interactieve evenementen met het publiek creëren.

Hij wil dat de EU een leidersrol opneemt wat betreft de ontwikkeling en toepassing van kunstmatige intelligentie. Let op: burgers moeten wel beschermd worden en hij wil een sterk ethisch kader voor die ontwikkeling. Hoe dat kader er precies uit moet zien is nog niet duidelijk, maar men maakt zich bijvoorbeeld wel al zorgen over de partijdigheid van AI-schrijfprogramma’s. Hij wil een debat over kunstmatige intelligentie organiseren met andere EU-ministers.

Wat met contentcreators

En minister van Onderwijs, Dallen, wil zich richten op influencers en contentcreators. Volgens Dallen spelen influencers op sociale media als Instagram en TikTok een steeds grotere rol in het leven van jongeren. Een snelle blik op het internet toont hoe populaire contentcreators betaald worden om allerlei dure producten aan te prijzen. Het is een heuse industrie geworden, die een behoorlijke invloed heeft op jonge mensen. ‘Zijn mijn schoenen te goedkoop?’ en ‘Moet ik niet toch nog wat afvallen?’ zijn vragen die jongeren zichzelf stellen.

Dallen wil met influencers in gesprek om ze bewust te maken van hun invloed. Daarnaast vindt hij het tijd voor de EU om te kijken naar nieuwe regelgeving die contentcreators en influencers kan ondersteunen, maar ook kan helpen hun belangrijke rol beter te vervullen.