Geen rem op plannen voor treinritten onder maanlicht

De Nederlands-Belgische spoorwegmaatschappij European Sleeper wil eind 2023 meerdere keren per week met een nachttrein van de Nederlandse hoofdstad naar het Spaanse Barcelona rijden.

2 min. leestijd
Commuter train departing a UK station at night

Dat blijkt uit een aanvraag die European Sleeper bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft ingediend. Dat maakte ACM afgelopen week bekend. Maar zijn de plannen wel zo makkelijk uit te voeren als het lijkt?

Slapend door Europa

European Sleeper komt net om de hoek kijken, maar heeft al meerdere ambitieuze plannen op de agenda. De spoorwegmaatschappij streeft ernaar treinverbindingen tussen landen en steden in Europa te verbeteren en verbindingen tussen mensen en bedrijven. De in 2021 opgerichte spoorwegmaatschappij kondigde al eerder aan een verbinding per nachttrein van Amsterdam via Berlijn naar Praag te willen aanbieden. Twee weken geleden maakte European Sleeper ook bekend treinen te willen laten rijden naar Zuid-Frankrijk, met name naar de Franse Alpen. Die zouden in de zomer van 2023 al moeten rijden. Voor die verbinding klopte de spoorwegmaatschappij aan bij reisorganisatie Sunweb.

Nu komt er naast ritten naar het centrum van Europa ook perspectief voor een verbinding vanuit Nederland naar het zuiden van Europa. De nachttrein naar de Spaanse stad Barcelona zou na vertrek uit Amsterdam moeten stoppen in Amsterdam Centraal, Den Haag HS, Rotterdam Centraal en Roosendaal. Dat moet een alternatief bieden voor de nu vooral populaire vliegbestemming vanaf luchthaven Schiphol in Amsterdam. Maar hoe is het gesteld met de werkelijke voorbereidingen van de ambitieuze plannen?

Vertragingen

Op dat gebied blijkt dat het niet alleen maar rozengeur en maneschijn is voor European Sleeper. De voorbereidingen voor het opzetten van de verbindingen verloopt moeizaam. “We werken nu 1,5 jaar aan het European Sleeper project. Het is al erg interessant geweest, maar ook een grote uitdaging, zei oprichter en CEO van European Sleeper Elmer van Buuren deze week tijdens RailTech Europe in Utrecht. Dat is een evenement waar duizenden professionals uit de Europese spoorwegindustrie samen om elkaar te ontmoeten, samen te werken en zaken te doen.

De grootste problemen spelen rond het financieren van materialen voor de verbinding de belangrijkste redenen voor de vertraging van de dienst tussen Amsterdam en Praag. Ten eerste is het aanbod van materialen gewoon laag. Daarnaast moet European Sleeper ook voldoende garantie op succes kunnen bieden. En dat is lastig, zei Van Buuren: “We kunnen het plan maken, maar we kunnen de garantie niet bieden. Althans niet door onszelf.” European Sleeper is er zelf van overtuigd dat het winstgevend kan zijn, maar moet ook kunnen garanderen dat ze hun product, namelijk de slaaptreindienst, ook op de lange termijn kunnen blijven aanbieden.