Vertraging met het vliegtuig? Dan heb je recht op terugbetaling. De Europese regels daarover zijn glashelder.
Van het kastje naar de muur
Maar toen sloeg corona toe. Heel wat luchtvaartmaatschappijen stevenden af op het bankroet en vluchten werden massaal geschrapt. Omdat heel wat mensen hun vliegtickets online via tussenbedrijfjes kochten, was het niet meer duidelijk wie de tickets moest terugbetalen als de vlucht werd geschrapt.
Als consument werd je al snel van het kastje naar de muur gestuurd. De helpdesk van de tussenbedrijfjes verwezen de consument naar de luchtvaartmaatschappijen en vice versa.
Luchtvaartmaatschappijen zelf gingen meestal creatief om met de terugbetalingsregels. In plaats van harde cash kreeg de consument een voucher, een tegoedbon. Omdat het vaak onzeker was of maatschappijen een half jaar later nog zouden bestaan, waren consumentenbonden woedend.
Geld terug
Nadat het stof van de pandemie was neergedaald, hield de Europese Commissie in november alles tegen het licht en friste de Europese regels op.
Het kabinet is tevreden. “De huidige regels bieden veel voordelen voor reizigers, maar tijdens crises moest de bescherming van consumenten nog versterkt worden.” Het kabinet is daarom voorstander van de voorgestelde maatregelen. Want die zorgen ervoor dat consumenten beter beschermd zijn, wanneer een reisorganisatie failliet gaat.
Abonneer je nu op de nieuwsbrief Mobiliteit
Concreet: reizigers die een voucher krijgen, mogen ook gewoon het geld terugeisen. Als reizigers hiervoor kiezen, moeten ze binnen de twee weken hun geld terugkrijgen. Wanneer reizigers de vouchers niet voor het einde van de geldigheidstermijn gebruiken, moeten bedrijven het geld uit zichzelf terugbetalen.
Heldere formulieren
Als het bedrijf failliet gaat, moet de consument de vouchers bij een concurrent in kunnen wisselen. Het kabinet vraagt zich hierbij nog af hoe voorkomen kan worden dat consumenten deze ‘failliete’ voucher bij meerdere concurrenten inwisselen.
Bovendien moet de aanvraag tot terugbetaling eenvoudiger worden. De Europese Commissie zal voor heldere formulieren zorgen, die in de hele EU dezelfde zijn. Bedrijven moeten de reizigers ook beter informeren over hun rechten. Scenario’s waarbij een gestrande reiziger in een luchthaven slaapt, terwijl hij recht had op een bed in een hotel, moeten tot het verleden behoren.
Begeleiders gratis
Ook nieuw: als je een reis boekt die verschillende transportmethodes omvat, dan geniet je van dezelfde rechten. Dit heet ‘intermodaal’ reizen. Stel, je boekt tegelijk met het vliegticket een trein naar de luchthaven. Mis je de vlucht omdat de trein niet op tijd is? Dan krijg je je geld terug.
Volgens het kabinet geeft de opfrissing van de regels Nederland en andere lidstaten een goede houvast. “Gemeenschappelijke regels zijn zowel voordelig voor de passagier, de vervoerder als voor de toezichthouder.” Het kabinet zou ook een speciaal comité voor intermodaal reizen op willen richten. Dat comité zou de Commissie moeten bijstaan in de handhaving van de regels.
Tot slot stelt de Commissie voor dat de begeleiders van personen met een handicap gratis mogen meereizen. Het kabinet vraagt zich hierbij wel af hoe men ervoor kan zorgen dat die regel gehandhaafd wordt.
Meer over deze zes fases in de Europese besluitvormingsfabriek lees je hier.