Europees Parlement steunt spoorverbinding Lelylijn

2 min. leestijd
(Bron foto: iStock)

Het Europees Parlement wil dat de Lelylijn die het noorden van Nederland met de Randstad moet verbinden, opgenomen wordt in het Europese vervoersnetwerk TEN-T. Deel uitmaken van het internationale spoornetwerk betekent een hogere kans op Europese subsidie voor projecten als de Lelylijn.

Eerder gingen ook de EU-ministers akkoord om de Lelylijn in het netwerk op te nemen. De lidstaten, het Europees Parlement en de Europese Commissie gaan nu met elkaar in gesprek. Het feit dat zowel de lidstaten als het Europees Parlement al voor toevoeging van de Lelylijn zijn, verhoogt de kansen van de Lelylijn aanzienlijk.

Kosten

De kosten van het project worden tussen de zes en twaalf miljard euro geschat. In het regeerakkoord heeft het kabinet al drie miljard euro vrijgemaakt. Deel uitmaken van het TEN-T-netwerk betekent dat de EU mogelijk maximaal één derde van het project zal financieren.

Goede beslissing

CDA-Europarlementariër Tom Berendsen is blij met de beslissing. “Met het toevoegen van deze verbindingen helpen we onze grensregio’s niet alleen bij het ontsluiten van een enorm Europees achterland, maar zorgen we ook voor een betere mobiliteit binnen die regio’s. Hierdoor kunnen zoveel mogelijk inwoners en bedrijven er hun voordeel mee doen.”

Naast de Lelylijn zijn Europarlementariërs ook overeengekomen de lijn Emmen-Rheine en Zwolle-Munster toe te voegen. Die verbeteren de verbinding met Duitsland.

Voor meer Europees mobiliteitsnieuws van belang voor Nederland, abonneer je op onze nieuwsbrief

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie