Er komen nieuwe regels voor het vervoeren van dieren. Er moeten meer controles komen en de papieren moeten voortaan echt in orde zijn. Het Europees Parlement trekt deze conclusie nadat een speciale enquêtecommissie meer dan een jaar lang onderzoek heeft gedaan naar misstanden bij het transporteren van dieren. Deze week wordt het definitieve rapport vastgesteld. En in januari is de eindstemming.
Het gaat onder meer nog over de vraag over wat de temperatuur moet zijn bij het transport van dieren en de vraag of de Europese Unie vervoer van dieren naar landen buiten de EU aan banden moet leggen.
De commissie, waarin de Nederlandse Europarlementariërs Hazekamp (Partij voor de Dieren) en Chahim (PvdA) zaten, heeft een groot aantal werkbezoeken afgelegd. Zo werd op Schiphol gekeken naar het transport van dieren door de lucht. “We wilden met eigen ogen zien hoe het daar gaat”, zegt Anja Hazekamp van de Partij voor de Dieren.
“We weten redelijk veel over het wegtransport en de manier waarop het over zee gaat, maar eigenlijk heel weinig over hoe het luchttransport is geregeld”, biecht Hazekamp op. Ze kent de cijfers wel. “Via Schiphol worden per jaar 25 miljoen dieren vervoerd, waarvan 23 miljoen eendagskuikens. Dat zijn er 60.000 per dag.”
Uitgehongerd
Hazekamp heeft ook Bulgarije bezocht. “Ik ben echt geschrokken”, zegt ze op haar werkkamer in Brussel. “We hebben een truck vol met schapen gezien, die niet konden drinken, omdat het watersysteem alleen voor varkens was.” Verder zag ze met haar commissie uitgehongerde dieren, omdat de beesten niet gevoerd waren.
Hoewel de commissie vooral in het leven is geroepen om misstanden te onderzoeken, zijn de politici ook naar landen gegaan waar het wel goed gaat, zoals Denemarken. “We hoorden dat de vrachtwagens daar super-de-luxe zijn, met camera’s aan boord en airconditioning. Bovendien vervoeren de Denen veel varkens naar Oost-Europese landen, dus dat wilden we wel eens met eigen ogen zien.”
Het politieke werk begint nu. Er wordt volop onderhandeld over de aanbevelingen. Ook Nederland heeft volgens Hazekamp nog wat huiswerk te doen. “Nederland heeft geen hitteprotocol en er zijn te weinig inspecteurs om te controleren of het allemaal echt goed gaat.” Ze is wel tevreden over de Nederlandse opstelling. “Nederland heeft gezegd tijdens de hoorzittingen dat je ongespeende kalfjes eigenlijk niet goed kan vervoeren. Maar dan moet je ook geen vergunning afgeven voor de import van 800.000 Ierse kalfjes naar Nederland.”