De Tweede Kamer heeft gisteren de EU-wet digitale markten (DMA) aangenomen. Deze Europese wet beperkt de macht van grote onlineplatforms. En omdat kleinere bedrijven op een eerlijker speelveld meer kans maken, moet het leiden tot meer competitie op de digitale markt.
Vorige week debatteerde de Tweede Kamer over deze wet, die de Nederlandse consumentenwaakhond (Autoriteit Consument & Markt) mede-toezichthouder maakt van grote platforms. Denk hierbij aan online bedrijven zoals Amazon, Microsoft en het Nederlandse Booking, waarover wij eerder al schreven.
Omdat consumenten en andere bedrijven vaak niet meer om dit soort grote platforms heen kunnen worden deze door de Europese wet ‘poortwachters’ genoemd. De bestempeling van Booking als poortwachter heeft er al toe geleid dat het bedrijf het niet langer onmogelijk mag maken voor andere bedrijven om buiten het platform om met klanten in contact te komen.
De gisteren aangenomen wet legt de verantwoordelijkheid voor het controleren dat de Europese regels bij de Nederlandse consumentenwaakhond (ACM). Deze mag dankzij de nieuwe wet onderzoeken of poortwachters zich aan de regels houden, maar de bevoegdheden voor handhaving en boetes liggen bij de Europese Commissie.
Meer over deze zes fases in de Europese wettenfabriek lees je hier.