Nederland bijt in het zand

Nederland wilde graag strengere regels voor de uitstoot van auto’s, maar minister voor Economische Zaken en Klimaat Micky Adriaansens (VVD) moest uiteindelijk in het zand bijten, want de grote autoproducerende landen blokkeerden haar pleidooi om de uitstoot verder aan banden te leggen.

2 min. leestijd
Minister voor Economische Zaken en Klimaat Micky Adriaansens probeert de Franse minister Roland Lescure te overtuigen

Het draait om de zogeheten ‘Euro7’-normen, dat zijn regels waaraan de uitstoot van auto’s moet voldoen. Denk aan de hoeveelheid NOₓ (stikstofoxiden), roetdeeltjes en koolmonoxide die de lucht in worden geslingerd.

Het is een norm die in het leven is geroepen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Vanaf 2035 geldt een verbod op  CO2-uitstoot door auto’s, maar dat zijn regels uit de Europese klimaatplannen, de Green Deal, om te voorkomen dat de aarde verder opwarmt.

Ook nog uitstel

De bedoeling was dat in 2025 strengere normen zouden gaan gelden. Dat wordt nu 2027. Aanvankelijk koerste de Europese Commissie ook in de richting van strengere normen, mede ingegeven door de schandalen uit het verleden. De Duitse auto-industrie had namelijk massaal de hand gelicht met de normen voor dieselauto’s, waardoor auto’s die op diesel reden veel schoner uit de testen kwamen. 

Het Europees Parlement eiste na dieselgate (dat onderzocht werd door toenmalig D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy) dat er strengere normen zouden komen, waarbij de auto-industrie geen rol in de controle zou spelen.

En dus was de vraag eerder hoe vies de laatste generatie op fossiele brandstof rijdende auto’s mochten worden. Maar dat was buiten de lobby van een aantal autoproducerende landen gerekend. Italië, Frankrijk, maar ook Tsjechië hebben zich de afgelopen tijd heftig verzet tegen strengere eisen. De industrie kan dit er niet ook nog eens bij hebben, zo klonk het uit de monden van de diverse ministers.

Italië juicht

Nederland daarentegen wilde juist meer ambitie. Minister Micky Adriaansens probeerde het tijdens de vergadering van de EU-ministers van Economie nog bij te sturen, maar ze was een roepende in de woestijn. “We hadden inderdaad wat meer ambitie gewild”, verklaarde ze na afloop. Ze koos haar woorden zorgvuldig. “Als je regels maakt, dan moet je zorgen dat het ergens over gaat.”

De toon bij onder andere haar Italiaanse collega was heel anders. Die sprak over een overwinning op het groene wanbeleid van Brussel. “De ideologische waanzin is voorbij, het gezond verstand heeft gewonnen.” 

Nu de EU-ministers een standpunt hebben, kunnen de onderhandelingen met het Europees Parlement beginnen. Hoewel er her en der kritiek klinkt, is het niet de verwachting dat de normen tijdens die onderhandelingen zullen worden aangescherpt.  

Mooi idee
Eerste reacties
Strak plan
Schiettent
Chefsache
Nieuwe wet

Meer uitleg over deze zes fases in het Europese besluitvormingsproces, lees je hier.

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie