Europa gaat kiezen | Anja Hazekamp, verkiezingsprogramma’s en stembuscampagne

Brussel begint zich op te maken voor de volgende verkiezingen: de Europese Parlementsverkiezingen in 2024. De campagneteams worden gevormd. Voorzichtig worden balletjes opgeworpen over nieuwe kandidaten, terwijl de huidige generatie Europarlementariërs zich afvraagt of ze doorgaan.

3 min. leestijd

Anja Hazekamp, die nu al namens Partij voor de Dieren in het Europees Parlement zit, is opnieuw kandidaat-lijsttrekker. Hazekamp zit sinds 2014 in Brussel en Straatsburg. 

“We zijn op een keerpunt aangekomen in de politiek en steun voor de Europese Green Deal is harder nodig dan ooit. De wereldwijde klimaat- en natuurcrises worden steeds ernstiger en hebben onomkeerbare gevolgen als we geen daadkrachtige actie ondernemen”, zegt Hazekamp. “Tegelijkertijd zetten industrie-lobbyisten en hun politieke spreekbuizen alles op alles om maatregelen voor dieren, natuur en milieu te frustreren.”

De kandidatencommissie en leden van de partij moeten zich nog uitspreken over haar kandidatuur. In maart 2024 wordt definitief besloten wie lijsttrekker wordt. Voor die tijd moet de partij eerst een ander probleem oplossen, namelijk wie er lijsttrekker voor de Tweede Kamer wordt, nu het bestuur weigert om Esther Ouwehand voor te dragen wegens mogelijke integriteitsschendingen.  

Programma

Intussen is ook het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen van de Partij voor de Dieren verschenen. 

De partij wil dat de EU democratischer en transparanter wordt. En dat moet kunnen door ten eerste de Europese toppen, waar staatshoofden bij elkaar komen, en ministerraden, waar Europese ministers besluiten nemen, openbaar te maken. Daarnaast moet ook het Europees Parlement initiatiefrecht krijgen. Dat betekent dat ook zij wetten mogen maken. Vooralsnog is dat recht alleen toebedeeld aan de Europese Commissie

Daarnaast moet de EU groener. Minder subsidies voor boeren of sectoren die gebruikmaken van fossiele brandstoffen en duidelijke afspraken over duurzaamheid in handelsverdragen. 

BBB

Nu we toch bezig zijn. Ook de BBB heeft een verkiezingsprogramma. Een kleine greep:

  • geen extra nationale regels bovenop de Europese;
  • meer bevoegdheden Frontex;
  • terugdraaien pulsvis-verbod;
  • Comité van de Regio’s wordt een Europese senaat (met vetorecht op voorstellen van de Europese Commissie);
  • lagere begroting;
  • geen Europese verplichting biologische landbouw;
  • aparte regels voor belangrijke Nederlandse delta, aangezien die delta belangrijk is voor voedselproductie;
  • een opt-out (hoeven we niet aan de regels te voldoen) voor natuur en migratie;
  • nieuw vluchtelingenverdrag;
  • realistische norm voor Europees waterkwaliteit.

Doe het nou

Hoe krijg je mensen zover dat je ze verleidt om naar de stembus te komen voor de Europese verkiezingen? Bij de vorige keer in 2019 werd er veel geld uitgegeven voor kiesvrouwen, kiesmannen, speciale podcasts en reclame via de sociale media om met name jongeren te bereiken. 

In Nederland lukte dat deels; bijna 42 procent kwam stemmen en dat was meer dan in 2014 (37 procent). Gemiddeld lag het percentage in de hele EU op ongeveer 50 procent.

En dat moet omhoog. En dus is het voorstel om opnieuw een grote campagne te voeren. 37 miljoen euro is beschikbaar en dat geld gaat vooral gebruikt worden om beroemdheden te betalen. Influencers die in hun vlog de Europese verkiezingen aanprijzen. In 2019 werden de verkiezingen zelfs onderwerp in een soapserie in Bulgarije. Een paar dagen lang kwam het onderwerp in de serie terug. 

En dan nog een aanvulling op Derk Jan Eppink, de oud-Europarlementariër. Ik schreef dat hij ondertussen aan zijn vijfde politieke partij toe is, maar ik werd erop gewezen dat het eigenlijk de zesde is, aangezien hij ook voor de PvdA heeft gewerkt, maar dan als assistent (medewerker) en niet als gekozen politicus.