Eindrapport over Lelylijn: snelle treinverbinding zou economische boost geven aan het Noorden

2 min. leestijd
Bron: iStock

“Het is een veelbelovend begin”, noemt René Paas, Commissaris van de Koning in Groningen het eindrapport over de langverwachte en langgewenste Lelylijn. Een treinverbinding die het Noorden van Nederland en de Randstad beter met elkaar moet verbinden.

De Lelylijn zou niet alleen zorgen voor een snelle spoorverbinding tussen bijvoorbeeld Groningen, Leeuwarden en de Randstad, het zou het noorden van Nederland ook aantrekkelijker maken om te wonen of om een bedrijf te vestigen. Daarmee zou de lijn van verregaande betekenis zijn voor de sociaaleconomische ontwikkeling van de regio. Dat wijst het onderzoek naar de mogelijke komst van de spoorlijn uit. Ook zou de Lelylijn potentie opleveren voor betere internationale treinverbindingen, met name met België en Frankrijk.

Het onderzoek begon nog onder het vorige kabinet Rutte IV en is door de huidige regering doorgezet. In het regeerprogramma staat dat het kabinet met de uitkomsten van dit onderzoek uiterlijk tegen het einde van dit jaar knopen door wil hakken over de volgende stappen. Volgens het rapport heeft het kabinet hier 3,4 miljard euro voor gereserveerd. De kosten voor de bouw van de in het rapport voorgestelde routes worden echter geschat op 8,2 tot 13,8 miljard euro.