De Nederlandse Van Mossel Automotive International B.V. (VMAG) mag de Duitse concurrent Nord-Ostsee Automobile (NOA) overnemen. Die overname heeft de Europese Commissie gister goedgekeurd.
Zowel de Nederlandse Van Mossel Automotive en Nord-Ostsee Automobile zijn relatief grote autohandelaren. Vooral de Nederlandse VMAG, met vestigingen in heel Europa. De Duitse NOA is vooral een grote speler in het noorden van Duitsland en in deelstaat Brandenburg.
Omdat VMAG met de voorgestelde transactie slechts delen van het Duitse NOA overneemt, concludeert de Europese Commissie dat dit niet tot concurrentieproblemen leidt. De fusie beperkt zich tot de distributie van personenauto’s en het leveren van reparatie- en onderhoudsdiensten. De autoverhuurdienst bijvoorbeeld, zal niet worden samengevoegd.
Als een relatief groot bedrijf een concurrent wil overnemen controleert de Europese Commissie altijd of dat niet leidt tot een verstoring van de interne markt. Bedrijven die door zo’n fusie samen te groot worden krijgen te veel macht en zouden zo eerlijke concurrentie in de weg staan. In het geval van de Nederlandse overname van de Duitse NOA is daar volgens de Commissie dus geen sprake van.
Van een Europees treinticketsysteem tot de Rotterdamse haven, de ontwikkelingen die Nederlanders gaan raken zetten we elke twee weken voor je op een rijtje. Abonneer je hier.