Een meerderheid van de milieucommissie in het Europees Parlement heeft ingestemd met een voorlopig akkoord over het terugdringen van de uitstoot van nieuwe bussen en vrachtwagens. De bedoeling is dat dit in verschillende stappen gebeurt: 45 procent minder CO2-uitstoot in 2030, 65 procent in 2035 en 90 procent in 2040.
Meer dan uitstoot Nederland
Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) was hoofdonderhandelaar namens het Parlement: “Vrachtwagens en bussen zijn verantwoordelijk voor 6 procent van de totale CO2-uitstoot in de EU, meer dan wat heel Nederland ieder jaar in totaal uitstoot. Deze wet is dus cruciaal voor het klimaat en onze gezondheid.”
In januari sloot het Europees Parlement een voorlopig akkoord met de lidstaten over de plannen. Wanneer het volledige Europees Parlement en de lidstaten onderling nog hun goedkeuring uitspreken, gaat het licht voor de nieuwe wet officieel op groen.
Duidelijkheid voor de industrie
Eickhout stelt dat de wet de Europese industrie duidelijkheid geeft: “Bedrijven kunnen nu met zekerheid investeren in elektrificatie en waterstof.”
Abonneer je op onze nieuwsbrief Klimaat & Energie
Opvallend: stadsbussen moeten tegen 2035 al volledig uitstootvrij zijn. “Dit is cruciaal voor schone en gezonde lucht in onze steden. Steeds meer stadsbussen zijn al elektrisch, maar dat hangt nu nog vaak af van de ambitie van lokale overheden”, aldus Eickhout.
Auto’s
In 2023 kwam al een EU-wet die de verkoop van auto’s die CO2 uitstoten tegen 2035 volledig verbiedt. Dat ging niet zonder slag of stoot: autoland Duitsland bleef zich tot op het laatste moment verzetten.
Ondertussen heeft de Europese Rekenkamer, die de EU-financiën controleert, wel ernstige zorgen geuit over die plannen. Het ziet ernaar uit dat de EU het erg moeilijk zal krijgen om alle nodige elektrische wagens van voldoende batterijen te voorzien. Voor vijf cruciale grondstoffen is de EU voor 78 procent afhankelijk van import. Voor geraffineerde lithium (d.i. van hoge kwaliteit) is de EU zelfs volledig afhankelijk van het buitenland.
Meer over deze zes fases in het Europese besluitvormingsproces lees je hier.