Dat zei Timmermans in de Europapodcast van BNR Nieuwsradio. Spoorwegmaatschappijen werken op vraag van de Europese Commissie sinds vorig jaar aan een gezamenlijk ticketsysteem waardoor reizigers moeiteloos een ticket kunnen bestellen voor een verre treinreis in de Europese Unie. Treinreizigers die door Europa willen reizen hebben nog altijd moeite met kaartjes boeken. Reisinformatie is verspreid over sites van nationale spoorwegen, en een ticket voor een langere treinreis kan bij de Nederlandse spoorwegen een stuk duurder zijn dan bijvoorbeeld bij de Oostenrijkse collega’s.
“Mensen willen graag met de trein, maar je moet het ze wel gemakkelijker maken,” zegt Timmermans. “Als mensen eenvoudig via een app een treinreis kunnen boeken, dan gaan ze – in ieder geval binnen een straal van zeshonderd tot achthonderd kilometer – liever met de trein dan met het vliegtuig”, voorspelt Timmermans.
Timmermans is het “spuugzat” dat nationale treinmaatschappijen er zo lang over doen om samen te gaan werken. Het is prima mogelijk, vertelt hij. Zwitserland en Oostenrijk bijvoorbeeld, werken erg goed samen. Daar steken treinreizigers probleemloos de landsgrenzen over. Dat het de Europese treinbedrijven maar niet lukt om een gezamenlijk systeem uit te bouwen, komt volgens Timmermans deels omdat landen bang zijn de regie kwijt te raken. Het loopt ook mis omdat er ongelijke stroomfrequenties zijn, verschillende veiligheidseisen en soms sluiten zelfs de spoorrails niet op elkaar aan.
“Ik zeg niet meteen dat iedereen die naar Madrid wil, met de trein moet gaan. Dat vind ik onzin,” zegt de Eurocommissaris. Maar korte afstanden tot zo’n zeshonderd kilometer moeten makkelijk met de trein af te leggen zijn, vindt hij.
Naast het feit dat een ticket boeken voor een verre reis nog altijd omslachtig is, is ook de prijs van zo’n ticket voor veel reizigers een spelbreker. Het aantal treinen dat ingezet wordt voor internationale treintrajecten moet omhoog, vindt Timmermans. Want dan gaat de prijs volgens hem omlaag. Als er aan het eind van het jaar geen treinapp is, gaat Timmermans niet zelf de software ontwikkelingen, maar de app wel wettelijk afdwingen.
De NS wil ook graag een gedeeld ticketsysteem, vertelt een woordvoerder: “of je nu de Thalys neemt naar Parijs of veel verder gaat, dat moet gewoon makkelijk gaan.” Maar: het is een complexe puzzel, dus het duurt lang.