PODCAST | Rob Jetten: ‘Europese wetten invoeren, vraagt om systeemverandering’

Hoe voert Nederland Europese klimaatwetten in? We vroegen het klimaatminister Rob Jetten (D66) in de podcast van Brusselse Nieuwe. “Er komen dan wetten bij in Nederland, het is een systeemverandering. Er moet een bijvoorbeeld een ander belastingsysteem komen.”

2 min. leestijd

In de laatste aflevering van ‘Een kijkje in de klimaatkeuken’ spreken Bert van Slooten en Bijou van der Borst in de werkkamer van minister van Klimaat Rob Jetten over zijn Europese klimaatwerk. Wat gaan we in Nederland merken van het verbod op CO2-uitstotende auto’s, koolstofheffing aan de grens en de Europese pot met geld voor sociale klimaatprojecten? Daarnaast vragen we hem hoe hij zich als klimaatminister van Nederland opstelt in Brussel.  

Belangrijke tijd

De komende maanden breken er belangrijke momenten aan voor het klimaatbeleid in Europa, volgens minister Jetten. “We moeten de volgende stappen zetten om onafhankelijk te blijven van Russisch gas. Gelukkig kunnen we ons in 2023 met meer rust voorbereiden op de winter.”

Het noorden van Nederland krijgt daarbij essentiële taak. “De Noordzee moet de elektriciteitsfabriek van Europa worden, maar we lopen daar tegen allerlei ecologische grenzen aan zoals het stikstofprobleem en de hoeveelheid ruimte voor vissers.” Dat kun je als land alleen niet oplossen, stelt Jetten. “Daar heb je andere Europese landen bij nodig.”

Daarnaast breken de laatste stemmingen voor het zogeheten ‘Fitfor55’-pakket met klimaatwetten aan. Met dat pakket wil de Europese Unie in 2030 de CO2-uitstoot met 55 procent terugbrengen ten opzichte van 1990. Daarna is Nederland aanzet. Als voorbeeld noemt minister Jetten de energiebesparingsregels voor gebouwen. De vraag is: wie gaan we strengere regels opleggen? Komen de kosten voor verduurzaming van de huizen bij de eigenaren of bij de huurders te liggen? Krijgen woningen, scholen of juist kantoren strengere regels? Dat is allemaal aan Nederland zelf.

Een ander voorbeeld zijn de CO2-uistootvrije auto’s. Vanaf 2035 mogen er geen auto’s meer gemaakt worden met fossiele verbrandingsmotor. Niet alleen onze vervoermiddelen veranderen, legt de D66’er uit. “Er komen dan weer wetten bij in Nederland. Het is een systeemverandering.” Er moet een ander belastingsysteem komen, want nu betalen mensen belasting via de benzine die ze tanken. Met elektrische auto’s niet meer, dus dat vraagt om een ander belastingsysteem.

In deze aflevering hoor je het hele verhaal over de invoering van Europese regels: