Het reces is begonnen in Brussel. De meeste vergaderzalen blijven voorlopig leeg, enkele Europarlementariërs trekken nog de wereld in voor wat werkbezoeken. Toch kleuren de Europese kranten, en ook ver daarbuiten, deze week hier en daar oranje. Een bloemlezing van het zomernieuws:
MH17
Terwijl in het noorden van Griekenland de bevolking van Kavala de ramen en deuren nog dicht moet houden voor de giftige dampen afkomstig van een vliegtuigwrak, herdenkt Nederland de vliegramp met vlucht MH17. Inmiddels alweer 8 jaar geleden.
De Europese Unie liet eerder deze week weten dat het alles zal doen om de volledige waarheid rond de ramp boven tafel te krijgen, zo meldt Euromaidan Press. Het nieuwsplatform stelt dat de Europese Unie ervan uitgaat dat Rusland verantwoordelijkheid zal nemen voor diens rol in het drama.
De New Straits Times, uit Maleisië, meldt dat de regering van Maleisië samen met andere landen achter Nederland zal blijven staan in de vervolging van de verdachten. Het ministerie van Transport stelt dat het Nederlandse proces tegen de verdachten onafhankelijk, open en onpartijdig moet blijven: “Hoewel niets de slachtoffers kan terugbrengen, is het van groot belang om zij die betrokken waren ter verantwoording te roepen.”
Wapenleveringen Oekraïne
Het Oekraïense multimedia platform Ukrinform heeft aan het begin van de week het bericht over nieuwe wapenleveringen vanuit Nederland aan Oekraïne opgepikt. De krant spreekt over ‘zware wapens’. RedaktionsNetzwerk Deutschland stelt dat 5 zware kanonnen zijn geleverd en er nog 3 zullen volgen. Nederland zou tot dusver voor 173 miljoen euro aan wapens hebben geleverd aan Oekraïne.
Boerenblokkade
En dan de Nederlandse boeren. Der Spiegel maakt de balans op na tal van demonstraties: “De boerenprotesten in Nederland hebben geleid tot enkele honderden kilometers file. De krant schrijft ook over de vele vakantiegangers die door de protesten werden getroffen. “De blokkades waren eerst geconcentreerd op wegen in het oosten van het land. Volgens de autoriteiten belemmerden vrachtwagens en trekkers echter ook het verkeer op andere wegen, vaak door langzaam te rijden.”