De minimum belastingtarieven op brandstof en elektriciteit gaan omhoog. Dat schrijft staatssecretaris Hans Vijlbrief van Fiscaliteit en Belastingdienst in een brief aan de Tweede Kamer. De Kamer wilde weten wat de nieuwe klimaatplannen van Eurocommissaris Frans Timmermans gaan betekenen voor de Nederlandse energietarieven.
In de nieuwe Europese regels voor energiebelasting worden belastingtarieven gebaseerd op het energieverbruik en overige milieuprestaties. Dit moet consumenten en bedrijven helpen om meer groene en klimaatvriendelijke keuzes te gaan maken.
Isolatie
De meest gestelde vraag vanuit de Tweede Kamer ging over of en hoe burgers met weinig geld het nieuwe stelsel aankunnen. De SP wilde graag weten of de beslissingen juist impact hebben op mensen in een goed, of in een slecht geïsoleerd huis. Hier heeft het kabinet voorlopig nog geen antwoord op. Het Planbureau voor de Leefomgeving publiceerde een rapport over de impact, maar een exacte doorrekening kunnen zij nog niet maken. Daarnaast moet er binnen de Europese Unie nog onderhandeld worden over een aantal punten.
Lange tijd was in Nederland het devies: hoe meer energie je gebruikt, hoe minder je betaalt. Dat mag niet meer van de Europese Commissie. GroenLinks vroeg of deze nieuwe regels nu echt een einde zullen maken aan dit beleid dat Nederland eerder hanteerde. Hoe dit in de praktijk zal uitpakken is nog niet bekend, antwoordde de staatssecretaris. Nederland moet zelf keuzes over de milieubelastingen en de accijns maken. Deze keuzes zijn aan het nieuwe kabinet.
Vrijstelling
Daarnaast zal kerosine en zware olie niet langer vrijgesteld zijn van energiebelastingen bij reizen binnen Europa. Het kabinet staat volgens de staatssecretaris “positief kritisch” tegenover deze maatregel. Nederland gaat daarom aan de Europese Commissie vragen om beter te onderbouwen waarom zij deze sector nu wel gaan belasten. Het CDA staat kritisch tegenover deze maatregel. Zij vroegen de staatssecretaris wat dit zal doen voor de concurrentiepositie van de Nederlandse scheepvaart ten opzicht van het Verenigd Koninkrijk.
D66 wilde daarentegen weten waarom vrachtvluchten worden uitgezonderd en de vrijstelling behouden. Een belasting op vrachtvluchten zou het gelijke speelveld in het Europees vrachtverkeer kunnen aantasten volgens onderzoek van de Europese Commissie, aldus Vijlbrief. Amerikaanse vrachtvervoerders hebben namelijk een groot deel van de vracht vluchten binnen Europa in handen. En met Amerika is ooit afgesproken in een verdrag dat zij worden vrijgesteld van belastingheffing.