Vrachtwagens en bussen zijn verantwoordelijk voor 6 procent van de totale CO2-uitstoot van de Europese Unie. Meer dan wat heel Nederland in een jaar uitstoot. Het vergroenen van de sector zal cruciaal worden als de EU tegen 2055 volledig uitstootvrij wil zijn.
Volgende week woensdag stemt het Europees Parlement definitief over strengere uitstootnormen voor nieuwe vrachtwagens en bussen. Dat moet in stappen gebeuren: 45 procent minder CO2-uitstoot in 2030, 65 procent minder in 2035 en 90 procent minder in 2040. In januari sloot het Parlement al een voorlopig akkoord met de lidstaten over het pakket.
Ondertussen ondertekenden 36 bedrijven een open brief die de Europarlementariërs oproept om voor de strengere normen te stemmen. Onder de handtekeningen zien we heel wat grote namen zoals DHL en Maersk. Maar ook de Nederlandse transportbedrijven APL Logistics, Boekestijn Transport Service en Van der Wal zetten hun handtekeningen.
“De transportsector is enorm conservatief”
“De verduurzaming van de transportsector loopt zwaar achter ten opzichte van andere industrieën”, vertelt zaakvoerder Henk van der Wal. “Maar wij willen ook ons steentje bijdragen om de wereld beter achter te laten. Op dit moment gaat het allemaal veel te langzaam.”
Van der Wal heeft echter niet het gevoel dat de hele sector er zo over denkt: “De transportsector is enorm conservatief. Je ziet heel wat vervoerders de kop in het zand steken en hopen dat alle nieuwe wetgeving over zal waaien. Maar hoe we nu bezig zijn, is niet houdbaar voor de wereld en ook niet als verdienmodel.”
Meer elektrische vrachtwagens
De open brief benadrukt dat de strengere uitstootnormen ervoor gaan zorgen dat er meer uitstootvrije vrachtwagens op de markt komen. “Hierdoor zullen onze technologische kosten en de voertuigprijzen omlaag gaan”, valt te lezen. In 2023 waren 851 van de in totaal 148.000 vrachtwagens elektrisch in Nederland.
Abonneer je nu op de nieuwsbrief Klimaat & Energie
“De normen zijn van cruciaal belang om onze eigen verplichtingen te kunnen nakomen, ons wagenpark koolstofvrij te maken en de kans te benutten om wereldwijd de leiding te nemen bij deze transitie. Wij vragen u daarom vóór het akkoord te stemmen en zo onze sector van investerings- en planningszekerheid te voorzien”, staat verder in de brief.
Eindelijk duidelijkheid
Van der Wal kan het beamen: “Het allerslechtste voor een bedrijf is permanent veranderende wetgeving. Bovendien is terugkomen op eerder uitgesproken klimaatambities simpelweg oneerlijk tegenover bedrijven die hun nek al hadden uitgestoken om hierop in te spelen.”
Van der Wal vertelt hoe dat voor een ongelijk speelveld kan zorgen: “Wij kopen nu al elektrische vrachtwagens in de veronderstelling dat er strengere uitstootnormen komen. Als dat niet doorgaat hebben wij een verkeerde investering gedaan; concurrenten die nog volop op diesel rijden kunnen ons dan wegvegen.”
Waterstof
Bas Eickhout (GroenLinks) was hoofdonderhandelaar namens het Europees Parlement voor de nieuwe wet. “We bieden nu duidelijkheid voor een van de grootste maakindustrieën in Europa en zorgen voor een sterke prikkel om te investeren in elektrificatie en waterstof”, zei hij eerder al over het akkoord.