Toen KLM en Air France in 2004 fuseerden, moest dat onder strenge voorwaarden vanuit de Europese Commissie. Eén daarvan was het voorkomen van oneerlijke concurrentie op de route Amsterdam – Parijs. En dus moest Air France-KLM tot maximaal zes slots [start- en landingsrechten op luchthavens, red.] per dag opgeven, zodat deze gebruikt konden worden door andere luchtvaartmaatschappijen.
Bedreigd door… de trein
Maar na onderzoek vindt de Europese Commissie nu dat deze beperkingen niet meer terecht zijn. De markt is namelijk flink veranderd door de toenemende concurrentiedruk van de Thalys-trein. Deze tufte in 2004 ook al van de Dam en naar de Eifeltoren en terug, maar deed er toen nog veel langer over. Nu het spoor op sommige stukken verbeterd is, is de Thalys het vliegtuig voorbijgeflitst als duurzaam alternatief.
Uit het onderzoek van de Europese Commissie bleek dan ook dat de concurrentieproblemen tussen Air France-KLM en andere luchtvaartmaatschappijen niet meer aan de orde zijn. Daarom heeft Brussel nu ingestemd met het verzoek van de Frans-Nederlandse multinational om de route Amsterdam-Parijs weer ruim baan te geven.