Huitema: “Dit is een behoorlijke mijlpaal”

Mede dankzij hoofdonderhandelaar Jan Huitema (VVD) is de eerste afspraak van het ‘Fit-for-55’-pakket een feit. “We hebben een deal en daar ben ik heel blij mee.”

2 min. leestijd
Internal combustion engine

De verkoop van auto’s met een klassieke verbrandingsmotor is vanaf 2035 niet meer toegestaan. Personenwagens en busjes mogen vanaf dan niets meer uitstoten. Het is de eerste deal van de ‘Fit-for-55’- afspraken, die beogen de CO2-uitstoot met 55 procent terug te brengen. “We hebben een deal en daar ben ik heel blij mee”, zegt Huitema vrijdag. “Vanaf 2035 kunnen er alleen nog auto’s verkocht worden die niets uitstoten.”

Daarbij gaat het niet alleen om CO2-uitstoot, zegt Huitema. “Maar bijvoorbeeld ook om stikstof. Dat is de afspraak: alle auto’s op de markt moeten nul-emissie zijn vanaf 2035.” Dat betekent dat er ook geen ruimte meer is voor hybride auto’s: die zijn deels elektrisch en rijden deels op fossiele brandstoffen. “Ik denk dat het doel voor zich spreekt”, zegt Huitema. “Een hybride auto is geen auto die niets uitstoot. Dat betekent dat er voor hybride auto’s vanaf 2035 geen plaats meer is op de markt. Het moeten auto’s zonder uitstoot zijn, niet een variant met een lage uitstoot.”

De deal betekent niet dat het werk is gedaan. Huitema vraagt aandacht voor wat hij noemt de “sociale dimensie” van het pakket. “De Europese Commissie moet een voortgangsrapportage maken over hoe de transitie in de autosector gaat. Is er bijvoorbeeld extra scholing nodig, en is er voldoende financiering beschikbaar?” Daarbij moet er speciale aandacht komen voor de kleine en middelgrote spelers op de automarkt.

Efficiëntie

Een andere rol voor de Europese Commissie is volgens Huitema om de productie van meer energie-efficiënte auto’s te stimuleren: “Auto’s die niets uitstoten kunnen energie-efficiënter. De ene nul-emissie-auto is de andere niet. In energie-efficiëntie zit nu nog verschil, we zouden graag zien dat de Commissie meer efficiëntie stimuleert.”

Er moet dus nog het nodige gebeuren, maar Huitema is blij met het tot nu toe bereikte resultaat. “We staan aan het begin van een enorme transitie in de Europese Unie. Niet alleen voor auto’s, maar in de hele samenleving als het over klimaatactie gaat. Dit is een behoorlijke mijlpaal, ik ben heel dankbaar.”

Alle details vind je in onze Nieuwsbrief Klimaat & Energie

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie