Limburgse binnenhavens krijgen een steuntje in de rug van Brussel. Europa stelt 37,4 miljoen euro beschikbaar voor de verdere ontwikkeling van de Willem Alexanderhaven in Roermond, de haven van Chemelot in Stein en de Beatrixhaven in Maastricht. Het geld gaat naar projecten die in totaal 76,3 miljoen euro kosten.
Havenprojecten
De projecten moeten het vrachtverkeer op de weg flink terugdringen. Via de havens moet het dus makkelijker worden om grondstoffen te verplaatsen. En tegelijk hoopt men dat de projecten ook de uitstoot van CO₂ verminderen.
In de Willem Alexanderhaven zal men het versterken van dijken combineren met speciale kades. Dit moet de omgeving beschermen tegen overstromingen, en tegelijk kunnen schepen aanmeren om grondstoffen af te leveren. In Maastricht komt er een speciale opslag voor grondstoffen en wordt het mogelijk voor schepen om gebruik te maken van walstroom. Daardoor hoeven ze niet hun motoren te laten draaien om stroom te hebben.
Europees potje
De subsidie komt uit een Europese pot geld die bedoeld is om vervoer en transport binnen de EU te verbeteren. De provincie Limburg zegt geluk te hebben gehad. Er is door heel Europa meer geld aangevraagd dan in het potje te vinden was. Het is daarom uniek dat de aanvraag van Limburg goedgekeurd is, zegt de provincie.
Gedeputeerde Stephan Satijn noemt het een grote stap in de ontwikkeling van Limburgse binnenhavens. “Het is ook een bevestiging van het feit dat de binnenhavens van Limburg een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van de circulaire economie binnen Europa. Onze inzet op vergaande publiek-private samenwerking met betrokken partijen binnen en buiten Nederland werpt daarbij nu zijn vruchten af”, aldus Satijn.