In Brussel komen EU-ministers van Consumentenzaken vandaag en morgen samen voor een informele bijeenkomst. Ze zullen met elkaar spreken over de verschillende uitdagingen, waaronder de marketingstrategieën van influencers. De ministers vinden dat influencers te weinig duidelijkheid geven wanneer ze gesponsorde content plaatsen. Bovendien is hun content ook vaak misleidend, ze plaatsen bijvoorbeeld onjuiste informatie over het product. De ministers willen hier meer tegen doen. In 2018 heeft de EU al een nieuwe richtlijn vastgesteld waarin stond dat de lidstaten hun eigen mediawetten moeten aanscherpen om ook internetcontent te reguleren. De lidstaten moeten deze richtlijn omzetten in nationale wetgeving. In 2020 is in Nederland de nieuwe Mediawet ingegaan.
Nederlandse influencers op bijvoorbeeld TikTok, Instagram en YouTube moeten zich nu ook houden aan de nieuwe Mediawet. De influencers moeten aan hun volgers duidelijk maken als ze tegen betaling bepaalde producten laten zien. Daarnaast mogen influencers die gesponsorde video’s maken, gericht op kinderen, geen uitgebreide reclame meer maken voor bijvoorbeeld speelgoed. Video’s over nieuws of politieke informatie mogen nooit worden gesponsord en het is verboden om reclame te maken voor medische producten. Populaire influencers als Monica Geuze en Enzo Knol zijn al op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie doordat ze zich niet hebben gehouden aan de strengere regels.