Akkoord in Brussel: uitstoot tanken en de verwarming gaat geld kosten vanaf 2027

In Brussel is er vannacht een akkoord over bereikt: iedereen gaat vanaf 2027 betalen voor hun auto-uitstoot en gasverbruik. Ook komt er een fonds om iedereen mee te krijgen in de energietransitie.

3 min. leestijd

De eindsprint van de onderhandelingen over de klimaatplannen van Eurocommissaris Frans Timmermans is in volle gang. Met dit zogenaamde Fit for 55 pakket aan nieuwe klimaatwetten moet de Europese Unie in 2030 de CO2-uitstoot met 55 procent verminderd hebben ten opzichte van 1990.

De Europarlementariërs en de lidstaten zijn het vannacht eens geworden over een belangrijk deel van dat pakket: een nieuwe versie van het emissiehandelssysteem (ETS) en een sociaal klimaatfonds.

De uitstoot van broeikasgassen bij autorijden en door het verwarmen van huizen en gebouwen gaat geld kosten, vanaf 2027. Dat betalen burgers niet direct, maar gaat worden doorberekend door tankstations en energiebedrijven: die moeten namelijk gaan betalen voor emissierechten. Er bestaat al een versie van het Europees emissiehandelssysteem, dat wordt nu breder en strenger: uitstootvergunningen worden moeilijker te verkrijgen.

Transitiehulp

Voor mensen die de gestegen kosten niet kunnen dragen, komt er een tegemoetkoming uit het sociaal klimaatfonds. Dat bevat 86 miljard euro, meer dan aanvankelijk bedacht was. Lidstaten kunnen dat fonds inzetten om klimaatkosten voor burgers en kleine bedrijven te vergoeden én voor grote groene investeringen.

Esther de Lange, CDA-Europarlementariër, voert namens het Europees Parlement de onderhandelingen over het klimaatfonds: “Ik ben blij dat er een gebalanceerd akkoord is bereikt op het grootste klimaatwetgevingspakket in de EU ooit.”

“Met deze deal brengen we de uitstoot in Europa drastisch naar beneden, maar dan wel op een sociaal verantwoorde manier zonder de Europese industrie de das om te doen. De invoering van ETS voor transport en gebouwen is nodig om onze klimaatdoelen te halen maar voor het Europees Parlement – en voor het CDA – kan dit niet zonder sociale maatregelen om mensen te helpen deze transitie te maken,” aldus De Lange.

Importheffing

Ook aan de onderhandeltafel vannacht zat Europarlementariër Mohammed Chahim (PvdA), die voor het Parlement chef is van weer een andere klimaatwet: CBAM, de invoering van importheffing op CO2. Ook Chahim is tevreden: “Door deze hervorming komen er duidelijke kaders voor het bedrijfsleven om te vergroenen. Zo komt er een eind aan de gratis uitstootrechten, waardoor vergroenen echt loont.” Wel hadden de sociaaldemocraten graag wat strengere regels gezien voor de industrie, laat Chahim weten.

Klimaat-Eurocommissaris Frans Timmermans over het akkoord: “het versterkte emissiehandelssysteem zal helpen om investeringen in CO2-reductie aan te jagen en de uitstoot verder en sneller omlaag te brengen in lijn met onze klimaatdoelen.” Het sociaal klimaatfonds zorgt er voor, volgens Timmermans, “dat de groene transitie plaatsvindt op een manier die de meest kwetsbaren beschermt.”

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie