Akkoord duurzame Europese batterijenregels

Vrijdagavond is een akkoord bereikt voor nieuwe Europese batterijenregels. Een deal waar ‘plussen en minnen aan zitten,’ volgens CDA-Europarlementariër Toine Manders (foto).

2 min. leestijd
Nederland, Amsterdam, 25 mei 2019 Toine Manders, 50plus Europa Europarlement 50PLUS houdt zijn algemene ledenvergadering in de RAI in Amsterdam. Tweede Kamerleden presenteren politieke thema’s waarover partijleden kunnen stemmen en er zal stil worden gestaan bij de verkiezingsresultaten. foto: Peter Hilz / HH

De bestaande Europese batterijenwet komt uit 2006. Tijd voor een update, vindt men in Brussel. De lidstaten en het Europees Parlement zijn het vrijdag eens geworden over hoe de nieuwe wet eruit moet komen te zien.

Batterijen krijgen binnenkort een label met hun ecologische voetafdruk, zo weten consumenten of ze groene batterijen kopen. Ook wordt er een tandje bijgezet bij het recyclen. Bij zware industriële batterijen en autobatterijen moet al het afval worden ingezameld, dat gebeurde nog niet. Voor kleinere batterijen wordt het doel om zeventig procent te recyclen. Tot slot worden fabrikanten van batterijen aansprakelijk voor de héle productieketen. Lidstaten kunnen fabrikanten aansprakelijk stellen als bijvoorbeeld blijkt dat er grondstoffen ontgonnen worden door kinderen.

Elektrische fiets

CDA-Europarlementariër Toine Manders, medeonderhandelaar namens de christendemocratische fractie, is redelijk tevreden: “het belangrijkste is dat de EU vanaf nu veel strategischer omgaat met batterijen. Dat is geen overbodige luxe. We maken allerlei groene plannen in Europa, maar die vallen of staan bij slim gebruik van batterijen.” Zijn stokpaardje, de universele oplader, heeft ook de batterijenwet bereikt.

Voor elke soort batterij komt straks één soort oplader. Dus elektrische auto’s, elektrische fietsen of grasmaaiers hebben straks elk eenzelfde snoer. Verschillende merken elektrische fietsen hebben dan geen verschillende laadsnoeren meer nodig.

De Europese Commissie heeft met de nieuwe regels ook nog een nieuwe deadline gekregen. Vóór het einde van 2030 moeten de Eurocommissarissen namelijk besluiten of ze een einde gaan maken aan niet-oplaadbare batterijen. Voor zo’n besluit was het nu nog even te vroeg.