Driekwart van de Rotterdamse containerterminalcapaciteit is al in handen van Chinese bedrijven. Dat berekende het Instituut Clingendael. En de Rotterdamse haven is niet de enige: de Chinezen zijn over heel de EU al jaren bezig aan een stevige overnametour. Met een flinke duit Chinese staatssteun op zak vegen ze Europese concurrenten van de kaart.
Maar daar tegenover staat dat ze verantwoording aan de Chinese Communistische Partij moeten afleggen. Nu China zich steeds vaker opwerpt als een economische en geopolitieke tegenstander van de EU, begint Brussel zich zorgen te maken.
“Speelbal van Beijing”
Een meerderheid van het Europees Parlement roept de Commissie nu op om met een ‘havenstrategie’ tegen de Chinezen te komen.
CDA’er Tom Berendsen was hoofdonderhandelaar: ‘’Als de huidige invloed van China in onze havens zich doorzet, worden we meer en meer een speelbal van Beijing als het gaat om onze economie, veiligheid en energie.”
In de oproep (‘resolutie‘) valt te lezen dat hoewel concurrentie tussen havens voordelig is, deze niet ten koste mag gaan van veiligheid en meer politieke invloed voor buitenlandse spelers. Omdat individuele havens hun concurrentiepositie ondergraven als ze buitenlandse investeringen weren, willen de Europarlementariërs een Europese aanpak zien. De Europese Commissie moet nu concrete maatregelen uitwerken.
Verplichte screenings
Wel stellen de Europarlementariërs voor om alle lidstaten te verplichten screenings uit te voeren op niet-Europese investeringen. Ook moet er een noodregel komen waarmee lidstaten buitenlandse spelers uit de haven kunnen zetten wanneer deze opzettelijk infrastructuur saboteren of als er sprake is van een groot belangenconflict.
‘’Onze havens vormen de poort naar Europa, maar we geven China de sleutels,” onderstreept Berendsen. “Veiligheidsdiensten waarschuwen terecht voor de risico’s van spionage, sabotage en economische afhankelijkheid door buitenlandse inmenging.’’
Cocaïnehandel
Ook moet de havenstrategie drugssmokkel in Europese havens terugdringen. Met name de havens van Rotterdam en Antwerpen zijn bij uitstek cruciale spelers in de Europese cocaïnehandel.
Vorig jaar deed de Europese Commissie al verschillende voorstellen die drugshandel op Europees niveau moeten aanpakken. Die voorstellen omvatten onder meer ‘een Europese Havenalliantie’. Die moet douaneautoriteiten beter laten samenwerken en zal hen ter waarde van 200 miljoen euro aan extra materiaal voorzien. Ook de Europese politiedienst Europol en het Europees Openbaar Ministerie (EPPO) zullen zich meer richten op drugshandel via de havens.
Meer over deze zes fases in het Europese besluitvormingsproces lees je hier.