De Europese auto-industrie verkeert in woelig vaarwater. Volkswagen wil fabrieken sluiten in Duitsland omdat de kosten in Europa te hoog zijn. De Europese Commissie wil een importheffing op Chinese elektrische wagens omdat Europese fabrikanten er anders niet mee kunnen concurreren. En dan is er nog de onzekerheid over de ban op de klassieke verbrandingsmotor in 2035. Verschillende landen, met Italië voorop, willen die ban terugdraaien. Ook de autosector vraagt daar nu om.
Het Europees Parlement vond het hoog tijd voor een stevig debat over de toekomst van de autosector in Europa.
Versneld industriebeleid
CDA-Europarlementariër Tom Berendsen wil een gebalanceerde aanpak: “De ene kant van dit Parlement zou alle klimaatregels van tafel willen vegen. De andere kant wil met oogkleppen voor de problemen in de industrie doorgaan. Maar we hebben onze kinderen beloofd om te werken aan een klimaatneutraal Europa. En daarvoor zijn schone auto’s nu eenmaal nodig.”
Tegelijk waarschuwt Berendsen voor de gevaren van oneerlijke concurrentie uit China. Hij wil een versnelde invoering van strategisch industriebeleid. Voor Berendsen betekent dat investeringen door de overheid en bescherming tegen oneerlijke concurrentie uit China. Zijn standpunt krijgt brede steun in het Parlement. “We hebben het nu over de autosector, maar dit staat ons in andere sectoren ook te wachten. Dit is de strategie van China: een sector kiezen en met heel veel staatssteun de Europese markt overspoelen.”
“Nostalgie mag geen vooruitgang blokkeren”
De urgentie van de situatie wordt verder onderstreept door Mohammed Chahim (GroenLinks/PvdA). “China is ons voorbij aan het streven, op alle fronten. Chinese elektrische auto’s zijn veel goedkoper”, waarschuwt hij. Chahim roept nadrukkelijk op tot het behoud van klimaatambitie en het stimuleren van innovatie om de industrie te vergroenen. Hij is kritisch over collega’s die pleiten voor uitstel of terugdraaien van wetgeving, zoals het ongedaan maken van de ban van klassieke verbrandingsmotor in 2035. “Nostalgie is mooi, maar niet als het de vooruitgang blokkeert.”
“Net als Nokia dat de iPhone niet zag komen”
Gerben-Jan Gerbrandy (D66) is zeer kritisch over de eigen rol van autofabrikanten. Hij wijst op de enorme dividenduitkeringen van de grootste Europese autofabrikanten aan aandeelhouders in 2023. Met dat geld had de industrie ook zelf kunnen investeren in de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Hij trekt een parallel met Nokia. Nokia zag de iPhone niet aankomen en miste de boot volledig.
Gerbrandy pleit voor een Europees akkoord tussen industrie en overheid: “De Europese auto-industrie is te groot om te falen. Wat we nodig hebben is een overeenkomst met overheidssteun, maar alleen als de autofabrikanten stoppen met het ondermijnen van het huidige beleid en doelstellingen.”
Groene communisten
PVV’er Sebastian Kruis is het er duidelijk allemaal niet mee eens. Hij zoekt de oorzaak van de problemen in overregulering en klimaatbeleid. “We zien onze concurrentiepositie verslechteren terwijl we als Europa wereldwijd worden uitgelachen,” betoogt hij.
Kruis pleit voor het versoepelen van regelgeving, met name rond CO2-uitstoot van auto’s. “Er wordt gewezen naar de rode communisten uit China, maar het zijn de groene communisten in deze zaal die compleet in hun eigen CO2-bubbel leven en met hun deugsnavels Europese bedrijven om zeep helpen.”
Van de nieuwe nachttrein naar Venetië tot de Europese vliegtaks, de ontwikkelingen die Nederlanders gaan raken zetten we maandelijks voor je op een rijtje. Abonneer je hier op onze nieuwsbrief Mobiliteit.