Speelschema: Snelle betalingen, GMO’s, de boeren en KLM

Wat speelt vandaag in Europa en Den Haag? Wat doen de hoofdrolspelers? Je leest het elke ochtend in ons Speelschema.

2 min. leestijd
(Bron foto: iStock)

Dag drie vandaag in Straatsburg. Europarlementariërs gaan opnieuw met elkaar in debat en brengen over een heel scala aan onderwerpen hun stem uit. Zo stemmen ze over een wetsvoorstel inzake instantbetalingen, maar ook over genetisch gemodificeerde planten. Verder volgt een debat over boeren. Tot slot doet de Europese rechter opnieuw een uitspraak over de staatssteun aan KLM.

Directe betalingen

Het Europees Parlement stemt vandaag over een wet die instantbetalingen verplicht in de hele EU. JA21-Europarlementariër verdedigde maandag het wetsvoorstel: “Ons betaalsysteem dateert nog van de jaren tachtig. Met deze nieuwe wet bereiken we eindelijk de 21e eeuw.” Lees het hier op Brusselse Nieuwe.

Gemodificeerde planten

Verder wordt er ook gestemd over genetisch gemodificeerde planten (GMO’s). Boeren willen dat er meer onderzoek mogelijk is in Europa naar het genetisch aanpassen van gewassen. Door te knutselen met het DNA kan men planten resistent maken tegen ziektes. Schadelijke bestrijdingsmiddelen zijn dan minder noodzakelijk. De EU stond onderzoek naar GMO’s voorheen niet toe. Het nieuwe wetsvoorstel waar vandaag over gestemd wordt, vergroot de mogelijkheden.

Praten over boeren

De boeren staan weer hoog op de agenda. Vorige week protesteerden ze nog in Brussel. Deze week waren ze ook in Luxemburg. Het Europees Parlement, de Europese Commissie en de lidstaten gaan vandaag in debat over de kwestie. Ze bespreken de eisen van de boeren, en een eerlijkere prijs voor hun producten.

Staatssteun

In 2020 keurde de Europese Commissie Nederlandse staatssteun aan KLM goed vanwege verlies aan inkomsten door de coronapandemie. De Europese rechter verklaarde het besluit van de Europese Commissie in 2021 nietig omdat niet duidelijk was dat enkel KLM de staatssteun ontving, en niet ook Air France, die van de Franse overheid al steun kreeg, en samen met KLM in een holding zit.

De Commissie hield in juli 2021 staande dat KLM de enige begunstigde was. Op verzoek van Ryanair, die beweert dat de concurrentie oneerlijke staatssteun kreeg, doet de Europese rechter vandaag hierover opnieuw een uitspraak.