Sectoren niet verrast door klimaatmaatregelen

De meeste sectoren zagen de nieuwe klimaatmaatregelen al aankomen. Toch moet er hier en daar nog veel gebeuren.

4 min. leestijd
Bron foto: Istock.

Het pakket aan klimaatmaatregelen dat is aangenomen door de Europese klimaatministers heeft verstrekkende gevolgen voor verschillende branches. Zo mogen er vanaf 2035 alleen nog maar emissievrije auto’s verkocht worden en moeten vliegmaatschappijen extra voor uitstoot betalen. Ook wordt de uitstoot van gebouwen en het wegtransport belast. Om te peilen hoe de nieuwe regels vallen in de verschillende sectoren, maakte Brusselse Nieuwe een rondje.

Te beginnen bij BOVAG, de brancheorganisatie van de autosector. De bedrijven die zij vertegenwoordigen mogen vanaf 2035 alleen nog maar emissievrije nieuwe auto’s verkopen, en dat heeft grote gevolgen voor verkopers, met name voor de producenten. De Nederlandse inzet bij de onderhandelingen was om al vanaf 2030 alleen nog de verkoop van emissievrije auto’s toe te staan. Dat is niet doorgegaan omdat veel lidstaten dat te vroeg vonden. Tot opluchting van BOVAG, laat een woordvoerder weten: “2030 vonden wij niet realistisch. Fabrieken moet je de tijd gunnen om zich aan te passen.”

2035 is een heel ander verhaal, reageert BOVAG. “Het is goed dat er duidelijkheid is nu, zodat iedereen weet waar hij in 2035 aan toe is. We hebben het klimaatakkoord ondertekend en denken dat we nu in een noodzakelijke transitie zitten. Het is best ingrijpend, maar het kan, het is haalbaar en het moet.”

Vliegtuigen

Ook Maarten van As, directeur van Air Cargo Nederland (ACN), de brancheorganisatie van de luchtvrachtindustrie in Nederland, kan zich vinden in de Europese besluiten. “Wij als luchtvrachtsector zijn en moeten hard aan de bak met verduurzaming”, zegt hij. “Dat is een beetje de staat van het moment.”

Dat betekent dat Air Cargo Nederland begint met kijken naar de eigen duurzaamheidsagenda. “Wij kunnen twee dingen doen”, zegt Van As. “Ten eerste zit ons grootste verbruik in de lucht, in de kerosine. Daar kunnen we verbeteren door het gebruik van synthetische- of biobrandstof. In de tweede plaats gaat het om de aan- en afvoer van producten naar de luchthavens” zegt van As over het vervoer over het land voor of na een vlucht. “In die operatie kan ook nog het nodige verduurzaamd worden.”

Voorlopig betekent het Europese besluit vooral dat de luchtvaart meer moet gaan betalen voor de eigen CO2-uitstoot. Volgens Van As is het daarbij vooral belangrijk dat de concurrentiepositie van Nederlandse vrachtvliegers niet achteruit gaat. “Je moet niet ineens krijgen dat luchtvrachtmaatschappijen uit andere delen van de wereld bevoordeeld worden ten opzichte van die in Europa.”

Gebouwde omgeving

‘Bouwend Nederland’, de vereniging van bouwbedrijven, laat weten dat er voor de bedrijven die zij vertegenwoordigen niet zoveel verandert. Dat zegt Rene Meyboom, directeur European Affairs bij Bouwend Nederland. “Het is eigenlijk gewoon een invulling van het ‘Fit for 55’-pakket. Het emissiehandelssysteem (ETS) is daar één onderdeel van.” Dat systeem laat vervuilers betalen voor hun CO2-uitstoot, en maakt voor de gebouwde omgeving deel uit van de overeengekomen klimaatmaatregelen. Een systeem dat voorheen in de industriële sector gebruikt werd, en nu is uitgebreid naar de gebouwde omgeving en ook naar het wegtransport. 

Het effect op de gebouwde omgeving ligt dan ook hoofdzakelijk bij gebruikers van panden, de gebruikers van de ‘gebouwde omgeving’. Wie zijn huis milieubelastend verwarmt, moet daarvoor betalen. “Er zal meer nadruk komen op duurzamer en klimaatvriendelijker bouwen”, zegt Meyboom over het gevolg voor de branche die hij vertegenwoordigt. “Maar dat is een transitie die nu al bezig is.”

Boos

Toch vallen de nieuwe klimaatregels niet overal even goed. Sigrid Deters, campagneleider biodiversiteit bij Greenpeace, schrijft dat de Europese ministers een kans hebben laten liggen. Ze hadden volgens Deters ”de mogelijkheid om een ijzersterke bossenwet te maken”. Dat hebben ze – als het aan Greenpeace ligt – niet gedaan. De Europese ministers zijn gisteren overeengekomen om fors meer bossen bij te gaan planten, maar Deters schrijft dat het lang niet voldoende is. Volgens haar blijven veel ecosystemen onbeschermd, zoals graslanden en veengebieden.

Daarom gaat Greenpeace haar best doen om ervoor te zorgen dat het Europees Parlement – dat later dit jaar over het pakket stemt – meer zal doen voor de bescherming van de bossen.