Op 1 juli, tijdens Keti Koti, heeft koning Willem-Alexander officiële excuses aangeboden voor de betrokkenheid van Nederland bij het slavernijverleden. In een historisch moment presenteerde de koning zijn excuses tijdens een ceremonie in het Koninklijk Paleis in Amsterdam. Deze gebeurtenis is een belangrijke stap in het erkennen van de pijnlijke geschiedenis van slavernij en de impact ervan op de nazaten van slaven.
De excuses van de koning krijgen ook internationaal veel aandacht, zoals in België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De koning benadrukte het belang van het erkennen van het onrecht en de noodzaak om te werken aan een inclusieve samenleving. De excuses worden gezien als een belangrijke stap in het bevorderen van dialoog over het slavernijverleden. Nederland sluit zich hiermee aan bij andere landen die vergelijkbare excuses hebben aangeboden voor hun rol in de slavernijgeschiedenis. Premier Rutte maakte vorig jaar al excuses voor het slavernijverleden namens de staat.
Nieuwe regels voor Chips naar China
In Politico is aandacht voor de nieuwe exportcontroles op de levering van chips en printapparatuur aan China, gericht op het waarborgen van nationale veiligheid en bescherming van vitale sectoren. De maatregelen zijn bedoeld om de export van geavanceerde technologieën, die vooral door ASML in ons land gemaakt worden, te beperken en zorgen te uiten over technologische concurrentie. Nederland sluit zich hiermee aan bij de Verenigde Staten die strengere regels hanteren ten aanzien van technologieoverdracht naar China.
Dood Van ‘t Hoff
Tot slot wordt er in De Morgen ook stilgestaan bij de dood van het Nederlandse racetalent Dilano Van ‘t Hoff (18). Hij overleed na een crash op het circuit van Spa-Francorchamps. Op het kletsnatte parcours botsten meerdere auto’s tegen elkaar en raakte Van ‘t Hoff de vangrail. Vervolgens werd hij vol geraakt door een andere auto.
In de autowereld wordt vol verdriet gereageerd op de dood van Van ‘t Hoff. Max Verstappen laat weten “enorm bedroefd” te zijn en ook Stefano Domenicali, de baas van de Formule 1, is met zijn gedachten bij de coureur en zijn nabestaanden. De discussie over de veiligheid van het parcours is na de crash ook weer opgelaaid.