Nederland, Frankrijk en Oostenrijk willen privéjets vaker aan de grond houden

In een gezamenlijke brief aan de Europese Commissie schrijven de drie landen dat ze strengere regels willen voor energieslurpende privévliegtuigjes. Ook zullen ze het ter sprake brengen tijdens de ministerbijeenkomst over transport, die vandaag plaatsvindt in Luxemburg.

2 min. leestijd
(Bron foto: iStock)

Er zijn steeds meer privéjets in Europa. Het afgelopen jaar is het aantal particuliere vluchten in Europa gestegen met 64 procent tot meer dan een half miljoen. De CO₂-uitstoot van deze luxevluchten bedroeg ruim 5,6 miljoen ton.

Het aandeel op de totale uitstoot van de Europese luchtvaart, die rond de 150 miljoen ton CO₂ ligt, is dus minimaal. Maar omdat deze luxevluchten per persoon veel vervuilender zijn dan commerciële vluchten, zijn er veel zorgen over het stijgende gebruik.

Niet eerlijk

En dus willen Nederland, Frankrijk en Oostenrijk daar wat aan veranderen op Europees niveau. “Wij geloven dat er grotere aandacht moet zijn op EU-niveau voor deze kwestie.” schrijven ze. Dit zou “in het bijzonder” moeten gebeuren door “te kijken naar de mogelijkheid van strengere regulering van reizen met privéjets.” In de brief staat niet om wat voor soort regels het zou gaan.

Het is ook een kwestie van eerlijkheid. De drie landen schrijven het belangrijk te vinden dat “iedereen een eerlijke bijdrage levert aan de algemene vermindering van de CO₂-uitstoot.” De Oostenrijkse klimaatminister Leonore Gewessler voegt daaraan toe dat “privéjetvluchten een hobby van de superrijken zijn. Maar het kan niet zo zijn dat we ze allemaal betalen. Want elke vlucht met een privéjet is bijzonder schadelijk voor ons klimaat.”

Binnenlandse belangen

Ook Frankrijk wil het roer om. Sinds deze week geldt er een verbod op korte vluchten die vervangen kunnen worden door een treinreis van minder dan 2,5 uur. Na behoorlijk wat bezwaren vanuit de luchtvaart en de regering zelf werd het verbod flink bijgeschaafd. In de praktijk geldt het nog maar voor drie trajecten: van Parijs naar Lyon, Nantes en Bordeaux.

Daarnaast spelen er ook nog andere belangen mee. Schiphol heeft eerder dit jaar laten weten dat het vanaf 2025 een verbod wil op privéjets en andere kleine zakelijke vliegtuigen. Volgens de luchthaven is dit vooral nodig vanwege de onevenredige geluidsoverlast en uitstoot die de luxe luchtvaart veroorzaakt.

Het is goed voor te stellen dat de regering deze relatieve flop kracht wil bijzetten door de superrijken hun luxespeeltje af te pakken. Iets wat in Frankrijk altijd goed valt.

De brief wordt vandaag door de EU-ministers besproken in de transportraad.

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie