Nederland fan van Europees e-stepplan

De Europese Commissie stelt voor om de veiligheidsvereisten voor e-steps binnen de EU op elkaar af te stemmen.

2 min. leestijd
(Bron foto: iStock)

E-steps: in België zijn ze niet meer weg te denken uit het straatbeeld, terwijl je ze in Nederland nog niet al te veel ziet. Het frustreert fabrikanten enorm dat de veiligheidsvereisten voor e-steps erg verschillen per lidstaat. In Nederland moet de RDW (Dienst Wegverkeer) de steps goedkeuren. De RDW kijkt of die voldoen aan de regels voor ‘bijzondere bromfietsen’.

Lappendeken

De Europese Commissie berekende dat dit lappendeken aan verschillende regels de fabrikanten opstapelt met een extra kost van 502 miljoen euro. Ook voor verhuurbedrijven en de consument kost het 344 miljoen euro extra. 

Hoog tijd om de regels gelijk te trekken dus, dacht de Europese Commissie. Daarom kwam ze in maart met een wetsvoorstel om de veiligheidsvereisten binnen de Europese Unie volledig op elkaar af te stemmen. Concreet richt het voorstel zich op “mobiele machines” met een maximumsnelheid tot 40 km/u.

Verkeersveiligheid

Los van de extra kosten stelt de Commissie dat het lappendeken aan regels ervoor zorgt dat het langer duurt om nieuwe producten op de markt te brengen. Ook zit dit het vrije verkeer van goederen binnen de EU in de weg. Op dit moment is het bijvoorbeeld zo dat een in Italië goedgekeurde step niet per definitie de weg op mag in Nederland.

Het Nederlands kabinet laat weten wel heil te zien in het wetsvoorstel van de Commissie. Ook benadrukt het kabinet dat meer duidelijkheid in de regels brengen goed is voor de verkeersveiligheid. Wel heeft het kabinet nog vragen over hoe die veiligheidsvereisten er preciesconcreet uit gaan zien.

Voor meer nieuws over mobiliteit, abonneer je op onze nieuwsbrief.

Mooi idee
Eerste reacties
Strak plan
Schiettent
Chefsache
Nieuwe wet

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie