Met de stekker door Europa

Help! Hoe overleef ik de autorit naar de zon met een elektrische auto? Europarlementariër Caroline Nagtegaal-van Doorn (VVD) geeft tips.

4 min. leestijd
Photos Electricity charge bill eco electro mobile transmission system sun car station electric electronics new generation

Een reis door Europa is met een elektrische auto nu nog niet altijd zonder obstakels. Het is oppassen geblazen voor laadstress, laadfiles en uitkijken om niet in een gebied zonder laadpalen – ofwel de ‘laadwoestijn’ – terecht te komen.

In Brussel wordt gewerkt om dit allemaal te voorkomen in de toekomst. Zo heeft VVD Europarlementariër Caroline Nagtegaal-van Doorn, die zich bezighoudt met transport, een stapel plannen om elektrisch rijden in de EU te verbeteren. Ze pleit voor een maximale afstand van 60 kilometer tussen elke laadpaal en om de opgeladen kilometers gewoon met een pinpas af te rekenen in plaats van allerlei verschillende laadpasjes. Dit alles moet gecoördineerd worden door een ‘laadpaus’ per lidstaat.

Alleen die plannen doorvoeren, dat duurt nog even. Maar wat als je deze zomer al ‘met de stekker’ door Europa rijdt, waar moet je op letten volgens Nagtegaal-van Doorn?

Goede voorbereiding is het halve werk

Onbezorgd kilometers maken met een elektrische auto is mogelijk volgens de Europarlementariër, maar dan moet je wel goed voorbereid op reis. Wees je goed bewust van hoeveel kilometer je elektrische auto met een volle accu kan rijden. “Zo heeft mijn auto een kleine range, van 220 kilometer, dan moet je echt goed uitstippelen of je de laadstations haalt.”

“Het is dus net een beetje als vroeger,” zegt Nagtegaal-van Doorn “Mijn vader zat altijd vlak voor de reis met een plattegrond de route uit te stippelen om uit te zoeken welke snelwegen we moesten nemen. Dat gaat nu ook zo. Je stippelt heel bewust je route uit.”

De elektrische auto kijkt zelf ook naar een geschikte route die je op tijd van laadpaal naar laadpaal stuurt, maar de apps ‘FastNet’ of ‘PlugShare’ zijn handig om op je telefoon te hebben volgens Nagtegaal-van Doorn. En daarnaast is een goede bijrijder essentieel. Die kan via de app kijken of de laadpaal niet verstoft is en of er wat te doen is bij het laadstation, terwijl jij je ogen op de weg houdt.

VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal-Van Doorn

Oude Saab

De goede voorbereiding begint ook al bij het uitkiezen van de zonnige bestemming merkt de Europarlementariër op. “Kijk naar welke landen een goede laadinfrastructuur hebben,” zegt Nagtegaal-van Doorn. Zo vermijdt de Europarlementariër zelf Malta, Cyprus en het oosten van Europa met haar elektrische auto.

Duitsland, Zweden en ook Nederland zijn ‘top’. Frankrijk ook, maar de elektrische auto is minder handig als de eindbestemming in het zuiden ligt. Naar Zuid-Frankrijk ging Nagtegaal-van Doorn vorig jaar zelf dan ook met haar oude Saab en liet ze haar elektrische auto bewust thuis. “Misschien hadden we de route nog wel gered, maar je moet je ook goed oriënteren of er op je eindlocatie ook laadvoorzieningen zijn. Dat is niet altijd het geval. ”

QR-code

Zorg ook voor verschillende betaalopties. Waar je in Nederland vaak aan een laadpas voldoende hebt, hebben de laadpalen in het buitenland allemaal een ander betaalsysteem. Nagtegaal-van Doorn adviseert daarom om naast je laadpas en normale betaalpas ook een creditcard mee te nemen en ervoor te zorgen dat je met je mobiel kan betalen. Wel oppassen als je bij de laadpaal met een QR-code kunt betalen, die zijn vrij fraudegevoelig legt de Europarlementariër uit.

Bij sommige laadpalen kan je alleen met specifieke laadpassen betalen, dan is het beter om door te rijden naar de volgende laadpaal op de route. Maar wat als je accu bijna leeg is en de auto toch echt aan de lader moet? Nagtegaal-van Doorn maakte het mee en moest op zoek naar een creatieve oplossing.

Haar laadpasje werkte bij geen enkele laadpaal in de buurt. Met nog 40 kilometer in de accu van haar elektrische auto en eindbestemming Parijs nog niet in de buurt, werd het wel spannend. “Het was echt een ramp,” zegt de Europarlementariër. “Ik heb toen maar opgezocht waar een Audi-dealer in de buurt was. Daar heb ik met veel ‘excusez-moi’ en bedankjes gevraagd of de auto even aan de lader mocht zodat ik de laatste kilometers naar Parijs kon halen.” Het lukte en Nagtegaal-van Doorn kwam op haar eindbestemming aan, maar te laat voor haar afspraak.

Oost west, thuis best

Voor deze zomer geldt ‘oost west, thuis best’ voor de Europarlementariër. Dit jaar is Nagtegaal-van Doorn in Zeeland op vakantie, omdat Zeeland ‘heel leuk’ is, maar zo vermijdt ze ook de laadfiles en laadstress op de drukke Europese snelwegen. “Al moet ik zeggen dat Zeeland nog wel behoorlijk wat te doen heeft om te laadinfrastructuur te upgraden.”

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie