Niet minder autorijden, maar schoner. Dat is de insteek van een nieuw concept rapport dat is opgesteld door VVD-Europarlementariër Jan Huitema. Hij pleit voor een aanscherping van de CO2-normen voor auto’s en bestelbussen. Een groene inhaalmanoeuvre?
Innovatie
De uitstoot-normen van auto’s en bestelbusjes moeten aangescherpt worden, vindt Huitema. “De CO2 emissies van de transportsector stijgen nog steeds, terwijl ook deze sector in 2050 CO2 neutraal moet zijn. Minder autorijden is voor mij niet de oplossing, wel schoner. Ik zet veel liever in op emissieloze auto’s dan op een Europese CO2 heffing voor autorijden.”
Momenteel is 27% van de Europese CO2-uitstoot afkomstig van het wegtransport. Ruim 70% komt van de auto’s en bestelbusjes. Deel van het ‘Fit-for-55’-pakket uit de klimaatvoorstellen van Eurocommissaris Timmermans, is een wetsvoorstel waarin staat dat nieuwe auto’s en busjes vanaf 2035 geen CO2 meer mogen uitstoten. Een lange weg te gaan dus en daar probeert het rapport van Huitema wat versnelling in te brengen.
Groen prijskaartje?
Maar autorijden moet volgens Huitema ook betaalbaar blijven: “Elektrisch rijden is momenteel voor het eerst in alle segmenten goedkoper dan rijden op benzine of diesel. Door de hoge aanschafwaarde van elektrische auto’s is elektrisch rijden voor veel mensen echter nog niet mogelijk.”
Met de aanscherping van de CO2-normen stimuleert de Europese Unie autofabrikanten om meer en betere elektrische auto’s te ontwikkelen. “Emissieloze auto’s, zoals elektrische auto’s, worden daardoor steeds goedkoper. Een win voor het klimaat en een win voor de automobilist.”