“Het meest unieke tankstation van Europa” ligt aan de A28

2 min. leestijd

Je kunt er een hapje eten, vergaderen en groen tanken. Bijvoorbeeld met groene waterstof, een primeur in Nederland. Onder het motto “Kies voor doen, kies voor groen” werkt het Green Planet tankstation in Pesse, in de gemeente Hoogeveen, aan verschillende innovatieve projecten die een klimaatneutrale toekomst binnen handbereik moeten brengen.  Brandstof voor de toekomst? VVD-ers uit Brussel gaan op onderzoek uit.

Shell doet groen

Bij duurzaam vervoer hoort duurzaam tanken. Europarlementariërs Caroline Nagtegaal en Jan Huitema, tevens hoofdonderhandelaar op de aanscherping van CO2-normen voor auto’s en bussen, nemen daarom een kijkje in het Green Planet tankstation, van Shell. Zoals het tankstation zelf al aangeeft lijkt een tankstation dat zich inzet voor duurzaamheid “een vreemde eend in de bijt”.

“Het is net dat totaalpakket aan laadpalen, het aanbieden van meerdere stations en het gebruik van grote opslag-batterijen dat deze locatie zo uniek maakt. Super om te zien dat Noord-Nederland zo innovatief is”, vertelt Huitema opgewekt. 

Vooral de opslag van energie, die op deze locatie bijvoorbeeld wordt opgewekt met zonnepanelen, is van belang: “Zonnepanelen leveren soms te veel in een keer, een piekbelasting, waardoor het moeilijk is om dit op te slaan. Hier voorkomen ze dat met grote batterijen. De energie kan dan vervolgens op een later moment worden omgezet in waterstof waar voertuigen op kunnen rijden”.

Waterstof?

Met zonnepanelen en windmolens kan elektriciteit worden opgewekt die met gebruik van elektrolyse waterstof maakt. Dit kan dan gebruikt worden als brandstof voor auto’s en zelfs bestelbussen en vrachtwagens. “Dat gebeurt op twee manieren: in een brandstofcel waarin het terug naar elektriciteit wordt omgezet of puur als waterstof dat in de verbrandingsmotor komt”. 

Nagtegaal vult aan: “En die waterstof lijkt vooral geschikt voor zwaardere voertuigen. Echt heel bijzonder wel. Het is een soort ‘energiestation’, een tank-paradijs. Hier gaat mijn transporthart harder van kloppen!”

Maar het aanbod blijft nu beperkt tot een paar stations. Hoe verder? “Er moet vanuit zowel Den Haag als Brussel werk gemaakt worden van de uitbreiding van de infrastructuur voor het rijden op waterstof. Dat, en natuurlijk heel veel funding.”

 

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie