Hazekamp laat aanbevelingen rond dierentransport afvoeren

3 min. leestijd

“Met pijn in m’n hart tegen gestemd”, zegt de PvdD-Europarlementariër op Twitter. De aanbevelingen die volgen op een langlopend onderzoek op initiatief van de Partij voor de Dieren zijn dusdanig verwaterd door het Europees Parlement dat Hazekamp er niet langer achter kan staan. Een gemiste kans om structureel dierenleed te verminderen, zo klinkt het.

Dierenwelzijn in het geding

De parlementaire onderzoekscommissie dierentransporten, die werd opgericht op initiatief van de Europese fractie van de Partij voor de Dieren, heeft anderhalf jaar onderzoek gedaan naar de kwestie. Daaruit bleek in december al dat het dierenwelzijn van landbouwdieren, die in Europa op transport worden gezet, in het geding is. Het gaat om extreem warme of koude temperaturen, gebrekkige voorziening van water en eten en overvolle laadruimtes. 

Naar aanleiding van het rapport van de parlementaire enquêtecommissie dierentransport kwam de kwestie donderdag op tafel in Straatsburg. Daar heeft het Europees Parlement de Europese Commissie en de EU-landen aanbevolen om dieren maximaal acht uur te vervoeren. 

Kleine stapjes maken niet het verschil

Er werden ook verschillende uitzonderingen gemaakt zoals voor dieren die via zee worden vervoerd. Zo is er nog altijd geen maximumvervoerstijd voor schepen, waardoor diertransporten op zee weken en soms zelfs maanden duren. 

Hazekamp, vicevoorzitter van de onderzoekscommissie, vindt dat onacceptabel en heeft daarom tegen de aanbevelingen gestemd: “Zulke horrortransporten per schip behoren tot de langste en meest problematische transporten en zouden verboden moeten worden. Het is een schande en een gemiste kans dat het Europees Parlement geen strengere aanbevelingen heeft gedaan om dierenleed tijdens transport te verminderen. Zeker op zee, en zeker naar landen buiten de Europese Unie”.

Hazekamp stelt dat er een systemverandering nodig is: “We moeten grote stappen zetten en de Europese wetgeving grondig herzien, want met kleine stapjes zijn dieren in de praktijk niet geholpen.”

Welzijn en welvaren

Hoewel de conclusies in het onderzoeksrapport volgens Hazekamp recht doen aan de gruwelijke werkelijkheid van dierentransport vandaag de dag, blijven harde maatregelen uit. Hoe komt dat?

Hazekamp waarschuwt: “Dit komt doordat een aantal leden op sleutelposities van de onderzoekscommissie maar één doel had: de winst van exportbedrijven veiligstellen over de rug van dieren. Problematische transporten kunnen toch doorgaan als er geen lef getoond wordt. Uitzonderingen worden vaak de regel en laten ruimte voor interpretatieverschillen, zeker als er financiële belangen mee gemoeid zijn.”

Lichtpuntje

Toch verwelkomt de partij van Hazekamp ook enkele aanbevelingen. Zo komen er maatregelen waardoor de temperatuur tijdens het transport beter gecontroleerd kan worden en ook worden lidstaten gevraagd om de boot af te houden als blijkt dat er transportproblemen zijn voorzien. Een zogenaamde klepcontrole zou bovendien de conditie van de dieren controleren voordat ze worden ingeladen. 

De Europese Commissie gaat nu met de aanbevelingen van het Europees Parlement aan de slag bij de aanpassing van de dierenwelzijnswetgeving. Die plannen zullen in 2023 worden gepresenteerd.

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie