Hardere aanpak greenwashing

2 min. leestijd
(Bron foto: iStock)

Bedrijven die zeggen dat ze goed bezig zijn voor het milieu, moeten aan nieuwe eisen voldoen. Dat heeft het Europees Parlement besloten in de commissies Interne markt en Milieu. Er is al een verbod op het zogeheten groenwassen, of greenwashing, van vervuilende bedrijfsactiviteiten in Europa. Als het aan de Europese Commissie ligt, worden de regels strenger en de Europarlementariërs zijn het daarmee eens.

Volgens de nieuwe aanpassingen moeten bedrijven de milieuclaims eerst indienen voor goedkeuring. Die worden vervolgens gecontroleerd op waarheid. De regels gelden ook als bedrijven twee van hun eigen producten met elkaar vergelijken; ze moeten aantonen dat beide producten op precies dezelfde manier zijn getest. Voor claims dat producten zijn verbeterd mogen bedrijven geen gegevens gebruiken die ouder zijn dan vijf jaar. Bedrijven die zich niet aan de regels houden, kunnen een boete krijgen ter hoogte van 4% van hun jaaromzet. Bedrijven met minder dan tien werknemers hoeven zich overigens niet aan deze regels te houden.

Op een paar punten hebben de Europarlementariërs wel aanpassingen aan het voorstel van de Europese Commissie gemaakt. Zo willen ze dat de Commissie een lijst opstelt met makkelijke claims en producten die baat hebben bij snelle en vereenvoudigde verificatie.

In Nederland kom je ook greenwashing tegen. Zo heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in 2022 de energiebedrijven Greenchoice en Vattenfall en de winkels Decathlon en H&M aangesproken op hun misleidende milieuclaims. Ook Ryanair werd in 2023 gepakt op misleidende milieuclaims.

Mooi idee
Eerste reacties
Strak plan
Schiettent
Chefsache
Nieuwe wet