Grote autolanden tegen totaalverbod op de verbrandingsmotor

Het verbod op de verbrandingsmotor vanaf 2035 staat op losse schroeven, nu Duitsland, Italië en Frankrijk zich tegen het voorstel keren. Zij willen oog houden voor andere alternatieven en zijn bang voor een Chinese golf aan elektrische auto’s.

3 min. leestijd
(Bron foto: Istock)

Met grote trom werd het verbod op de ouderwetse verbrandingsmotor vanaf 2035 afgelopen oktober aangekondigd. Het was de eerste deal van de ‘Fit-for-55’- afspraken, die ervoor moeten zorgen dat Europa klimaatneutraal is in 2050. Het akkoord wat er ligt tussen het Europees Parlement en de lidstaten moest alleen nog formeel goedgekeurd worden.

De drie grote autolanden zijn alleen niet meer zo enthiousiast. Ze zijn niet tegen de omschakeling naar elektrische auto’s, maar zijn niet blij met de manier waarop. Vooral de snelheid en het gebrek aan alternatieven zitten de tegenstanders niet lekker.

Jan Huitema (VVD), hoofdonderhandelaar van het Europees Parlement op dit dossier, wil niet inhoudelijk reageren op de tegenstand van de lidstaten. “Ik wacht het af.” Het formele akkoord werd in maart verwacht, maar het is nog niet duidelijk of de blokkade ook tot vertraging zal leiden.

Angst voor China

Van de tegenstanders is Italië is het felst in haar bewoording. Matteo Salvini, de minister van Transport noemde het plan “zelfmoord voor de EU” en “ideologisch fundamentalisme”. Salvini doelt daarmee op de haalbaarheid van het plan. Hij vreest dat de Europese producenten de omschakeling naar elektrische auto’s niet op tijd kunnen maken en dat er een golf aan elektrische auto’s vanuit China hierheen komen.

Daarnaast zijn er zorgen dat elektrisch rijden voor de rijken wordt. De vrees bestaat dat mensen die een nieuwe elektrische auto niet kunnen betalen, zullen terugvallen op oudere, goedkopere en meer vervuilende auto’s. Het land van Ferrari pleit daarom voor een vermindering van negentig procent uitstoot in plaats van de honderd procent in het huidige voorstel.

Biobrandstoffen

De tegenstanders van het verbod willen bovendien de weg vrijhouden voor andere vergroeningsmogelijkheden naast elektra. Duitsland probeert voor verbrandingsmotoren die werken op klimaatneutrale brandstoffen een uitzondering te krijgen op het verbod. Ze investeren de komende jaren twee biljoen in het onderzoek naar synthetische brandstoffen en biobrandstoffen.

Of de inspanningen op tijd komen voor deze route naast de elektrische auto, is de vraag. Volkswagen heeft al gezegd de inspanningen van Duitsland, Italië en Frankrijk op het gebied van verbrandingsmotoren met klimaatneutrale brandstoffen niet af te wachten. Het Duitse automerk Volkswagen zal tussen 2033 en 2035 stoppen met de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor.

Ook andere producenten en lidstaten hebben al plannen klaarliggen voor een volledige omschakeling naar elektrisch rijden vanaf 2035.

Altijd op de hoogte blijven van Nederlandse en Europese ontwikkelingen op het gebied van klimaat en energie? Abonneer je hier op onze nieuwsbrief Klimaat & Energie.

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie