Geplaagde Eurostar-verbinding krijgt hulp van Europese Commissie

De Europese Commissie steunt tien projecten om het internationale treinverkeer te verbeteren binnen de EU. Onder andere een nachttrein van Amsterdam naar Barcelona en het traject van de Eurostar naar Londen krijgen steun.

3 min. leestijd
(Bron foto: Istock)

De Europese Commissie steunt tien projecten voor internationale treinen. Er komt een nieuwe nachttrein van Amsterdam naar Barcelona, maar ook wordt de verbinding van Amsterdam naar Londen verbeterd. De verbeteringen komen als geroepen, want sinds de Brexit zijn er grote capaciteitsproblemen rondom de douane in Nederland.

Naast de verbetering van de Eurostar komt er binnenkort ook een nachttrein van Amsterdam naar Barcelona. Daarnaast zet de Commissie in op een betere verbinding via het spoor van Parijs naar Venetië via Milaan en tussen Berlijn en Stockholm.

Problemen van de Eurostar

De proefprojecten van de Europese Commissie zijn onderdeel van het plan om het internationale treinverkeer in de EU te verbeteren. Om de trein een serieus alternatief te maken voor het vliegtuig zet de Commissie onder andere in op het schrappen van overbodige nationale regels, de modernisering van het spoor en het opleiden van treinpersoneel.

Bij de Eurostar spelen er zulke problemen. Het grootste probleem is het capaciteitsprobleem, niet in de treinen zelf, maar op de Nederlandse stations. Er is namelijk plek voor 275 passagiers in de terminal van Amsterdam Centraal, terwijl er bijna 900 mensen mee zouden kunnen in de Eurostar.

Reizigers klagen ook over de drukte rond de douane. “Eenmaal in de trein is het heerlijk en ben je zo in Londen, maar bij het instappen was het wel een gedoe en best druk. Nog meer dan in de gewone spits voor mijn gevoel”, vertelt een van de reizigers.

Brexit

De problemen zijn ontstaan sinds de Brexit. De reizigers moeten sindsdien langs de douane en gecontroleerd worden, net als op het vliegveld. Passagiers kunnen niet zomaar het perron op, maar moeten wachten in de terminal. En die is dus te klein.

De terminal op Amsterdam Centraal wordt vanwege het ruimtegebrek verplaatst naar het station Amsterdam Zuid, alleen dat duurt nog wel even. De terminal zal pas vanaf 2036 in gebruik kunnen worden genomen. Tot die tijd zal er een tijdelijke terminal komen in de Amstelpassage bij het centraal station. Deze terminal zou ruimte bieden voor 600 passagiers, maar zal ook pas tussen 2024 en 2027 klaar zijn voor gebruik. Het capaciteitsprobleem speelt niet alleen in Amsterdam, maar ook in Rotterdam is er ruimtegebrek in de terminal.

Of minder reizigers de Eurostar nemen vanwege de capaciteitsproblemen kan de NS niet zeggen. Alleen dat het “een erg populaire verbinding is”. Sinds afgelopen september vertrekken er daarom ook dagelijks vier treinen richting Londen. Met de steun van de Europese Commissie zal de dienstregeling de komende jaren nog meer uitgebreid worden.

De NS, Eurostar en de andere vervoermaatschappijen achter de tien proefprojecten gaan nu om  tafel met Eurocommissaris voor Vervoer Adina Vălean om de projecten te lanceren en verder uit te werken.

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie