De toevoeging van deze trein brengt het aantal reguliere treinverbindingen tussen Brussel en Nederland van 16 naar 32 per dag, heen en terug. Maar daar staat wel wat tegenover. De bestaande Beneluxtrein zal ingekort worden tot Rotterdam-Centraal, terwijl de snelle intercity naar Amsterdam-Zuid zal rijden in plaats van naar Amsterdam-Centraal. Reizigers zullen vanaf Amsterdam-Zuid dus de tram of metro moeten nemen naar de binnenstad.
Verminderde reistijd
De extra snelle intercity zal Brussel in ongeveer twee uur met Amsterdam verbinden, meer dan veertig minuten sneller dan voorheen. Om deze snelheid te bereiken, zal de NS nieuw materieel inzetten dat 200 kilometer per uur haalt op de hogesnelheidslijn. Daarnaast zullen verschillende haltes worden geschrapt. De trein zal tussen Brussel-Zuid en Amsterdam alleen stoppen in Antwerpen-Centraal, Rotterdam-Centraal en Schiphol.
“Er is vanaf Amsterdam-Zuid een prima metroverbinding de stad in, deze metro komt ook langs Amsterdam-Centraal, mochten reizigers daar graag willen uitstappen. Wij maken ons dus geen zorgen,” vertelt een woordvoerder van de NS.
Binnenlands treinverkeer
In België bestaan er daarnaast zorgen over de impact van de nieuwe verbinding op het binnenlandse treinverkeer. Zo zouden er mogelijk andere intercity’s haltes moeten overslaan of zelfs helemaal geschrapt worden om plaats te maken voor de nieuwe verbinding met Nederland.
Abonneer je nu op onze nieuwsbrief Mobiliteit
De woordvoerder van de NS doet nog geen uitspraak over de impact op het binnenlandse treinverkeer. Wel geeft ze aan dat binnenlandse reizigers “gewoon gebruik mogen maken van deze trein.”
Brussel populair
Met de komst van de nieuwe snelle intercity zullen er 47 treinen per dag rijden tussen Brussel en Nederland. Dit weerspiegelt het groeiende aantal Nederlandse reizigers tussen de twee hoofdsteden. Volgens de NS is Brussel de populairste buitenlandse bestemming, met gemiddeld zo’n 39.000 verkochte tickets per maand.