In een tweet maakt Eurocommissaris Thierry Breton (Interne markt) duidelijk welke platformen onder de nieuwe wet gaan vallen. Het gaat om zeventien online platformen en twee zoekmachines. De geselecteerde internetgiganten tellen minstens vijfenveertig miljoen maandelijkse actieve gebruikers.
De wetgeving moet gebruikers beter beschermen tegen schending van hun privacy, tegen schadelijke content en tegen reclame. Met de Europese wet inzake digitale diensten wordt het makkelijker om bedrijven die “te weinig doen” tegen verspreiding van desinformatie, kinderporno en opruiend materiaal aan te pakken.
De bedrijven moeten namelijk regels opstellen voor de aanpak van illegale berichten. Daarnaast kunnen lidstaten online platformen ook dwingen om illegale berichten te verwijderen. Dit kunnen berichten zijn over bijvoorbeeld kindermisbruik, terrorisme of haat.
Minder gepersonaliseerde reclame
De wet moet naast het indammen van illegale berichten ook zorgen voor een betere bescherming van de online privacy. De wet verbiedt bedrijven gebruik te maken van gevoelige persoonsgegevens voor gepersonaliseerde reclame. De religie, etniciteit en seksuele voorkeur mogen niet meer gebruikt worden voor persoonsgerichte advertenties. Voor minderjarigen geldt dat ze helemaal geen gepersonaliseerde reclame meer mogen krijgen.
Toezichthouder per lidstaat
De bedrijven vallen vanaf 25 augustus onder de wet, maar dit jaar geldt nog als een “overgangsperiode”. Op 17 november 2024 is de wet inzake digitale diensten volledig van kracht en moet ook elke lidstaat een toezichthouder hebben aangesteld. Deze toezichthouder kan dan ook boetes opleggen bij overtredingen van de wet. De boetes kunnen oplopen tot zes procent van de wereldwijde omzet van het bedrijf.