Zelfs vóór de officiële opening krioelt het al van de mensen bij het Europapaviljoen op de Wereldhavendagen in Rotterdam. Dit jaar is er voor de eerste keer aandacht voor de rol van de EU in ons dagelijks leven. Welkom geheten door gepassioneerde en vriendelijke Europaliefhebbers in knalblauwe shirtjes worden de bezoekers aangemoedigd om al hun vragen over de EU te laten beantwoorden.
Samen het verhaal overbrengen
“We willen aan het publiek laten zien dat Europa er niet alleen maar is voor de regels, maar ook om concrete projecten in de wijk een eerste zet te geven in de goede richting”, vertelt Ruud van Raak van Kansen voor West, een van de sprekers bij de officiële opening. Hij zet zich in om de concurrentiekracht van West-Nederland te vergroten, dat wordt grotendeels gefinancierd door de EU. “We willen niet alleen maar vertellen wat wij vanuit Europa doen, maar vooral de link leggen wat het nou voor jou, Nederland, of de Rotterdamse haven doet”, vult Klasja van de Ridder aan. Zij is de vertegenwoordiger van de Europese Commissie in Nederland.
De Wereldhavendagen zijn volgens haar een perfecte plek om dat te doen: “De onderwerpen die hier aangekaart worden raken heel direct aan waar Europa mee bezig is. Klimaat, de energietransitie, inclusiviteit, maar ook de veiligheid van mensen in Nederland en in de haven.” In het Europapaviljoen worden die thema’s aan elkaar gekoppeld.
“Alleen maar zenden vanuit Europa is geen goed idee”, aldus Van de Ridder. Zij vindt het belangrijk om juist gezamenlijk het verhaal te vertellen. Daarom staat een tal van bedrijven en instanties klaar om aan geïnteresseerde bezoekers te vertellen met wat voor projecten ze bezig zijn. Zo kun je leren hoe een waterstofbatterij werkt op zonne-energie, hoe Europa georganiseerde misdaad tegengaat, of wat voor werkgelegenheid er is in het Joint Research Centre van de EU.
Lokale duurzaamheidsideeën
‘De toegangspoort van Europa’, zo wordt de Rotterdamse haven genoemd. Als grootste haven van Europa worden er dagelijks meer dan een miljoen ton goederen geladen en gelost. Maar daarnaast wordt er ook een grote nadruk gelegd op duurzaamheid. De EU doet dan ook veel om de Rotterdamse haven te ondersteunen in de verduurzaming. Zoals met het Porthos project: pijpleidingen naar onderzeese lege gasvelden waar CO2 grootschalig wordt opgeslagen. Het project gaat in 2026 van start.
Maar er zijn nog veel meer projecten: Zo varen veel meer binnenvaartschepen nu elektrisch en worden er walstroominstallaties geïnstalleerd, dat zijn een soort elektrische tankstations voor boten. “De ideeën en creativiteit komen allemaal uit de haven of uit bedrijven die in de haven werken”, belicht de vertegenwoordiger van de Europese Commissie. “Wat de Commissie doet is kijken of de aanvragen voldoen aan de vrij ambitieuze criteria voor een subsidie.”
De jeugd is de toekomst
Om de creativiteit te laten vloeien is het belangrijk dat jongeren kiezen voor innovatie. “Er zijn ontzettend veel bedrijven in de haven die mensen nodig hebben. Jongeren weten heel vaak niet wat het werk in de haven inhoudt” legt Klasja uit. De Wereldhavendagen hebben dan ook als ambitie om aan de jeugd te laten zien wat voor werkgelegenheid er is in de haven, bijvoorbeeld met indrukwekkende helikopter- en schependemonstraties. Van de Ridder benadrukt hoe belangrijk ze dat vindt: “Dit is de industrie van de toekomst!”
Met een speurtocht werd ook nog jonger publiek in het Europapaviljoen uitgedaagd om meer over de EU en de Rotterdamse haven te weten te komen. Overal in de tent staan feitjes over Europees beleid en als je de juiste antwoorden in weet te vullen win je een leuke tas vol spullen op thema. Ook bij speelse volwassenen bleek de speurtocht populair.