De Europese Commissie heeft vandaag besloten voorlopige importtarieven te heffen op elektrische auto’s uit China. De maatregel is het resultaat van een negen maanden durend onderzoek naar oneerlijke concurrentie door Chinese staatssteun. De heffingen variëren van 17,4 tot 37,6 procent, afhankelijk van de fabrikant. Voor het populaire BYD geldt een tarief van 17,4 procent.
De Commissie verklaart dat de Chinese auto-industrie profiteert van oneerlijke subsidies die de Europese producenten bedreigen. Het onderzoek werd in september 2023 aangekondigd door Commissievoorzitter Ursula von der Leyen, na zorgen over de snelle toename van goedkope Chinese elektrische auto’s op de Europese markt.
De maatregelen gaan op 5 juli in en gelden voorlopig voor vier maanden. In die periode moet een definitief besluit vallen over heffingen voor de komende vijf jaar. Brussel zegt open te staan om naar een compromis te zoeken bij de Wereldhandelsorganisatie en voert hierover gesprekken met Beijing.
Ondertussen slijpt China de messen voor een handelsoorlog. Beijing kondigde vorige maand aan dat het op zijn beurt een onderzoek opent naar Europees varkensvlees dat ook van oneerlijke subsidies zou profiteren. Een mogelijke importheffing op varkensvlees zou Nederlandse boeren hard raken.